Nytt format med superlokalt fokus

Idag är vårt nya tidningsformat i drift. Men det blir fortsatt fokus på lokaljournalistik, rentav ännu starkare fokus, lovar Christoffer Nielsen, chefredaktör för tidningarna i vår medieregion.

"Det är ett stort steg för oss journalister i dag, väldigt spännade" säger Jimmy Karlsson.

"Det är ett stort steg för oss journalister i dag, väldigt spännade" säger Jimmy Karlsson.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2018-05-08 10:05

Efter att NTM köpt Swepress, där bland annat Vimmerby Tidning ingått, sjösätts idag en ny organisation där Västerviks-Tidningen, Vimmerby Tidning och Kinda-Posten ingår i ett nytt samarbete med gemensam ledning.

Tidningarna kommer att vara fristående, med egna lokala nyhetschefer som ansvarar för sina egna redaktioner. Men med det utökade samarbetet finns fördelar, menar Christoffer Nielsen:

– Vi kommer att ha gemensamma sportredaktioner så att resurserna placeras där de bäst behövs, framförallt online. Samarbetet frigör resurser och det gäller även våra allmänredaktioner. Vi har många gemensamma intressen inom områden som polis, sjukvård, infrastruktur och politik.

Alla tidningar inom NTM har fasta format. Som läsare märker du en av förändringarna från och med idag, när redigeringen av Vimmerby Tidning görs centralt i Linköping och får helt ny layout.

– Allt handlar om struktur. Det blir lättare att hitta i tidningen och man känner igen sig varje dag.

Blir det några förändringar vad gäller innehåll?

- Det blir bland annat en satsning på familjematerial. Vi kommer i större utsträckning att lyfta fram spännande personer och företeelser och göra en mycket bättre familjesida.

Framöver kommer det även göras satsningar online med flera digitala strategier.

– Genom att mäta trafiken ser vi hur vi blir konkurrenskraftiga online. Det läsarna tycker om är det vi ska göra mer av, samtidigt som vi aldrig kommer att ge avkall på vår affärsidé, som är förtroende.

Är journalister dåliga på att veta vad läsarna vill ha?

– Journalister har alltid trott att man vet vad folk vill läsa, men mätningar av den digitala trafiken visar en stor differens. Rimligen måste det betyda att journalister gissat fel ofta och kanske snarare skrivit om det man själv är intresserad av.

Vilka områden tror du man vill läsa mer om?

– Jag vet att man vill läsa mycket om näringslivet, till exempel. Journalister har sådan reklamångest som varit en puckel att ta sig över. Men om tiotusentals vill läsa om näringslivet ska vi klara att skriva opartiskt utan att det tenderar att bli reklam.

Micael Rundberg är nyhetschef i Vimmerby. Han kommer leda samtliga lredaktioner i Vimmerby med omnejd. – Vårt nya arbetssätt kommer ge mer tid åt den lokala journalistiken och vi kommer bli riktigt vassa online framöver, säger Rundberg.

Lokalredaktionen i Hultsfred och Kinda-Posten i Kisa fortsätter fokusera på lokala nyheter, precis som tidigare.

Charlotte Madestam, reporter i Hultsfred, är taggad inför nysatsningen.

– Det känns spännande och inspirerande. Efter 35 år på Vimmerby Tidning är det som att börja ett nytt jobb.

– Det är spännande att få vara med att göra nya tidens lokaltidning och visa att även vi hänger med i utvecklingen, utifrån våra förutsättningar. Kontakten med läsarna är oerhört viktig och vi hoppas förstås att man tar chansen att tipsa oss om smått som stort, säger Lars-Göran Bexell, reporter på lokalredaktionen i Kisa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om