Trafikverket har presenterat flera olika korridorer för den nya höghastighetsjärnvägen Ostlänken genom Linköping. Möjligheten för Stångådalsbanan att ansluta till ett nytt resecentrum varierar mellan alternativen.
Förra veckan satte kommunfullmäktige i Linköping ner foten och förordar placeringen i området Steninge.
– Det är bara några hundra meter från nuvarande resecentrum och det möjliggör absolut för en anslutning för Stångådalsbanan och Tjustbanan, som är en av de faktorer vi tittat på när vi valt mellan korridorerna, säger Muharrem Demirok (C) kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Linköping.
Kort efter hölls ett informationsmöte med kommunalråden i Vimmerby, Hultsfred och Högby. Jacob Käll i Vimmerby är nöjd.
– Det känns väldigt bra att ha Linköpings kommun med oss. Det är helt avgörande för Stångådalsbanan att det blir en anslutning till ett nytt resecentrum i Linköping, säger han.
Även om det är många år kvar tills resecentrum och Ostlänken tas i bruk kommer avgörande besked inom kort.
– I april-maj ska Trafikverket presentera vilken korridor man förordar. Om man väljer samma som vi underlättar det oerhört och kommunens ord väger tungt, annars kan det bli långdraget, säger Muharrem Demirok.
Ett avtal mellan Trafikverket och Linköpings kommun om placeringen och anslutningar ska vara klart inom ett år.