Ökning av konsumentköpsärenden: Här är dina rättigheter

Vad har du för rättigheter vid internetköp? Konsumentrådgivare Gabriela Mejia Andrade ger svar på de vanligaste frågorna.

Internetköpen ökar och ökar. Samtidigt ökar också klagomålen. Hittills i år har 15 ärenden till från Vimmerby tagits emot av konsumentrådgivningen för Höglandet.

Internetköpen ökar och ökar. Samtidigt ökar också klagomålen. Hittills i år har 15 ärenden till från Vimmerby tagits emot av konsumentrådgivningen för Höglandet.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Vimmerby2021-03-15 06:00

Idag är det den internationella konsumentdagen. Sedan pandemins intåg har e-handeln varit den stora vinnaren. Enligt E-barometerns årsrapport växte den med 40 procent under 2020. Samtidigt har frågorna kring konsumenternas rättigheter ökat. 

­– Andel inkomna arrenden hos oss ökade med 20 procent förra året och var tionde fråga har varit coronarelaterad, berättar Gabriela Mejia Andrade, konsumentrådgivare för Höglandet.

Av totalt 1143 ärenden år 2020 var 80 från Vimmerby. I år har redan 260 ärrenden inkommit.

– Många har gällt ångerrätt, skadade varor, leveranser och inställda resor, berättar Gabriela Mejia Andrade och förklarar vidare vad som gäller. 

– Vid internetköp har konsumenten generellt på sig 14 dagar, efter att varan mottagits, att ångra sitt köp. Det gäller både varor och tjänster. Företaget behöver meddelas, helst skriftligen, inom den tiden. Normalt är att köparen står för returfrakten. 

Om det är något fel med varan eller om den inte stämmer överens med beskrivingen på webbplatsen så har konsumenten rätt att klaga upp till tre år. 

–Den gäller även för begagnade varor som till exempel bilar. Däremot gäller inte konsumentköplagen vid köp mellan privatpersoner, utan då är det köplagen som gäller, vilket gör att köparen har ett sämre skydd, säger Gabriela Mejia Andrade.

Många inkomna ärenden gäller försenade leveranser.

– Först efter 30 dagar anses det vara en leveransförsening om man inte innan kommit överens om ett leveransdatum. Då har man som konsument rätt att kräva leverans av företaget. Om det inte händer efter en rimlig tilläggstid har man rätt att få tillbaka pengar.

Återbetalning är ett annat vanligt ämne. 

– Många upplever en frustration med att företagen inte betalar tillbaka inom den period de lovat. Har betalningen skett via kreditkort eller faktura omfattas den av konsumentkreditlagen vilket innebär att man har möjlighet att kontakta sin bank och få hjälp med återbetalning den vägen. Annars kan man ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. 

Vid inställda resor menar Gabriela Mejia Andrade att konsumenten har rätt till ersättning och hjälp men att det ibland kan vara svårt att veta om det är resebyrån eller flygbolaget som ska kontaktas.

– Det gäller att läsa igenom avtalet noga. Det är något som är bra att tänka på just vid internetköp. Man tjänar mycket på att läsa den jobbiga texten. 

"Tänk alltid kritiskt, ta ställning till om erbjudande är för bra för att vara sant, läs på om företaget och leta efter kontaktuppgifter och trygg e-handel symboler" tipsar Gabriela Mejia Andrade.
"Tänk alltid kritiskt, ta ställning till om erbjudande är för bra för att vara sant, läs på om företaget och leta efter kontaktuppgifter och trygg e-handel symboler" tipsar Gabriela Mejia Andrade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!