Olagliga knepen att se upp för under Black Friday

Reahögtiden Black Friday är en av årets viktigaste försäljningsperioder för stora delar av handeln och många konsumenter gör ordentliga fynd. Men ökad handel innebär också en ökning av problem som kan uppstå.

"När du handlar online har du alltid 14 dagars ångerrätt från att du hämtat ut varan, det gäller även reavaror", säger konsumentvägledare Veronica Sahlin.

"När du handlar online har du alltid 14 dagars ångerrätt från att du hämtat ut varan, det gäller även reavaror", säger konsumentvägledare Veronica Sahlin.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Vimmerby2021-11-24 06:00

– Vi ser en ökning i frågor till oss på ca 30 procent under den här tiden, säger Veronica Sahlin som är konsumentvägledare på Konsument Höglandet.

Frågan som dominerar hos konsumenterna är hur man gör när företaget man handlat av inte går att få kontakt med vid en eventuell retur.

– Som konsument bör man vara förberedd och inte ryckas med i impulsköp. Läs företagets villkor noga, gör en prisjämförelse på förhand, kolla upp eventuella frakt- och returkostnader, att det finns kontaktuppgifter till företaget och att du inte köper saker du inte har råd med.

Ibland kanske man som konsument får känslan av att man blir prislurad och att en vara faktiskt höjts i pris innan för att sedan kunna sänkas vid Black Friday. Vimmerby Tidning har kollat marknadsföringslagen som reglerar vad handlare får och inte får göra vid inköp och rea och tagit fram fem tips för dig som konsument att hålla koll.

1. Varan ska ingå i ordinarie sortiment

Handlare får inte ta in tillfälliga partier av en vara och sedan sälja den till nedsatt pris. Produkten måste ingå i det ordinarie sortimentet. 

2. Ordinarie pris ska ha gällt minst fyra veckor

Varans ordinarie pris, det vill säga det pris företaget normalt säljer produkten för, måste ha tillämpats under en sammanhängande period på minst fyra veckor för att en jämförelse ska kunna göras med rea-priset.

3. Jämförelsepris ska stämma med verkligheten

Används jämförelse pris eller cirkapris i marknadsföringen av varan krävs det både att priset har rekommenderats tidigare och att det har tillämpats i en viss utsträckning på marknaden. Därmed är det också viktigt att ha kännedom om prissättningen på marknaden så att jämförelsepriset faktiskt stämmer överens med verkligheten.

4. Använd jämförelsesajterna

Använd prisjämförelseverktygen som finns på nätet för att kontrollera prishistoriken. Om en vara marknadsförs som ett ”superfynd” så ska det även framkomma när du som konsument tittar på prishistoriken.

5. Likvärdig vara kan erbjudas

Tänk på att det inte är tillåtet att medvetet ha färre varor med nedsatt pris än vad som efterfrågas. Huvudregeln är att rea-aktiviteterna får pågå så länge det finns tillgängliga varor som har ett nedsatt pris. Om en viss vara tar slut har butiken rätt att erbjuda en likvärdig vara till samma pris.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!