Operation rädda Stångådalsbanan

Pendeltågstrafik varje timme till Linköping och 45 minuters restid från Vimmerby. Så blir det om några år. Men i vägen står pengabrist och andra mäktiga intressen. Nu börjar slaget om Stångådalsbanan.

Vimmerby2011-02-14 07:28

Det är drygt 17 år sedan kampanjen för att rädda Stångådalsbanan sattes igång. Då blev resultatet utökad trafik från Linköping till Kalmar med nya tåg. Nu är det dags igen om Stångådalsbanan ska räddas för framtiden.
För att få till mer satsningar på Stångådalsbanan och riksväg 34 gick Kinda, Vimmerby, Hultsfreds och Högsby kommuner ihop i höstas och bildade ett infrastrukturkansli. Tillsammans ska kommunerna bland annat idka lobbying hos staten och i Kalmar och Linköping.
- Den som är duktigast på att lobba, den vinner, konstaterar Michael Leijonhud som är ansvarig för kansliet. I helgen besökte han Vimmerby och berättade om hur viktig järnvägen är för särskilt Vimmerby, Hultsfred och Kinda.

Bedrövligt skick
- Utvecklingen går fortsatt mot att storstäder och högskoleorter ökar sin folkmängd på bekostnad av landsbygden. Orter med mycket goda kommunikationer är undantag. Med utvecklad kollektivtrafik kan stagnation vändas till tillväxt, berättar Michael Leijonhud.
Målet är dels en 2+1 väg ända från Ålem till Linköping och dels en storsatsning på Stångådalsbanan.
Stångådalsbanan är idag i ett jämförelsevis bedrövligt skick. Medan nya järnvägar byggs och planeras i andra delar av landet är Stångådalsbanan enkelspårig, oelektrifierad, utan fjärrblockering och helsvetsad räls. Högsta hastighet är ynka 120 km/t och snittfarten är 74 km/t. Det tar över tre timmar att åka Kalmar-Linköping.

Några miljarder
Satsningen på Stångådalsbanan kommer att kosta några miljarder kronor och innebär ny räls, uträtade kurvor och på en del ställen ny sträckning. På så sätt kommer resan Kalmar-Linköping ta under två timmar och Vimmerby-Linköping omkring 45 minuter. Målet är också pendeltågstrafik från Linköping till Kisa och vidare till Vimmerby och Hultsfred. Med tåg varje timme.
Michael Leijonhud ser att Stångådalsbanan både ska ha långväga trafik (till exempel Kalmar-Linköping) och lokal pendling (Kisa-Linköping, Högsby-Kalmar, Hultsfred-Kisa som exempel) med stopp i till exempel Gullringen där många från Kinda och Linköping arbetar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om