Oroliga kunder ger inkomsttapp för frisörer

Färre kunder i coronakris pressar frisörerna. ”Kommer inte kunderna kommer inte pengarna”, säger Linda Sandström, frisör i Vimmerby.

Frisör Lotta Briheim tar hand om kunden Mariett på sin salong. Normalt sett skulle det ha varit högtryck nu. "Det är inte bra, men det är inte urkass".

Frisör Lotta Briheim tar hand om kunden Mariett på sin salong. Normalt sett skulle det ha varit högtryck nu. "Det är inte bra, men det är inte urkass".

Foto: Henrik Nestor

Vimmerby2020-05-13 06:00

En rundringning i frisörtäta Vimmerby visar att det är kämpigt för många. Vårens inställda fester och fysisk kontakt som blivit undantag, minskar kundflödet.

– Ska man hålla två meter får man ha väldigt långa armar. Vi påverkas hårt. Att det är tufft är anledningen till att jag är ledig idag, säger Linda Sandström som driver Salong Lintotten.

Branschen har fått vidta extra hygienåtgärder. Allt spritas, hela tiden. I möjligaste mån erbjuds oroliga kunder tider när man kan vara ensam med sin frisör i lokalen.

Linda Sandström säger att öppen dialog med kunderna blivit allt viktigare.

– Jag känner att vi har en ömsesidig respekt. Men jag skulle aldrig stå på drop-in idag.

Frisören Lolli Whiss har skaffat munskydd och visir.

– Det är få som frågat efter det, men jag kan erbjuda det om man är orolig. 

Lotta Briheim har en halvtidsanställd på sin salong Frisörgänget. 

– Det tuffar på, men långsamt. Telefonen är tystare och kunderna pratar mycket corona. Det är bara att ta en dag i taget, göra sitt jobb och hålla sig frisk. Hade jag haft ekonomi till det hade jag stängt, men man måste försöka överleva.

Lösningar som hembesök och uteklippning tror inte Vimmerbyfrisörerna på.

– Det finns många idéer, men de måste vara genomförbara. Hembesök gör jag inte, där har jag inte kontroll, säger Linda Sandström.

– Att klippa hår ute i blåst och stå med händerna i blött hår, nja, har man inte ont i lederna innan får man det nog då, säger Lotta Briheim.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!