Vimmerbykrogens konstnärliga kombination win-win

Simon Sauma på Royal i Vimmerby ser redan nu fram emot sommaren och hoppas kunna ha både Royal och Mr Burger öppna i år. "Vi hoppas kunna lösa behovet av kunnig personal", säger han. Under februari fortsätter Royal sin konstnärliga satsning.

Simon Sauma som äger Royal och Mr Burger ser fram emot en ny sommarsäsong. Ambitionen är att ha båda krogarna öppna året runt i fortsättningen. Försäljningen av Royal ligger på is. "Det är inte bra tider för sälja. Intressenter finns, men det är svårt med finansieringen och svårt för dem att få familjen att flytta med till Vimmerby".

Simon Sauma som äger Royal och Mr Burger ser fram emot en ny sommarsäsong. Ambitionen är att ha båda krogarna öppna året runt i fortsättningen. Försäljningen av Royal ligger på is. "Det är inte bra tider för sälja. Intressenter finns, men det är svårt med finansieringen och svårt för dem att få familjen att flytta med till Vimmerby".

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2024-01-26 18:00
undefined
Simon Sauma som äger Royal och Mr Burger ser fram emot en ny sommarsäsong. Ambitionen är att ha båda krogarna öppna året runt i fortsättningen. Försäljningen av Royal ligger på is. "Det är inte bra tider för sälja. Intressenter finns, men det är svårt med finansieringen och svårt för dem att få familjen att flytta med till Vimmerby".

I fjol tog han motvilligt beslutet att stänga Café och Bistron Royal över sommarmånaderna för att satsa fullt på Mr Burger. Orsaken var brist på personal.

– Brist på kunnig personal, skolungdomar finns. Men vi behöver personal som klarar stora delar av jobbet på egen hand och tål mycket stress. Vi har runt 70 dagar på oss att tjäna pengar för att hålla oss flytande året runt, säger Simon Sauma.

Just nu är det en lugn period.

– Helgerna är bra, men i veckorna är det väldigt lugnt. Det är lika för hela Vimmerby den här perioden, säger han.

undefined
Patrick Djurstedt visar än en gång konst på Royal i Vimmerby. Han tycker det är ett bra sätt att få visa sina konst för bredare grupper än på enskilda uställningar.

Han har dock ett knep för att locka fler kunder. Han använder kaféet och restaurangen för konstutställning. Nu är det dags för Patrick Djurstedt från Gullringen att visa konst på korgen.

– Det gör konsten mer lättillgänglig för fler än de som besöker en utställning i konsthall. Det var så här många konstnärer visade sin konst i Paris på 1800-talet, säger Patrick Djurstedt.

– Det drar mer folk. Samma kund kan komma 2-3 gånger på en vecka för att titta på en tavla – och tredje gången köper de den, säger Simon Sauma.

Mest ser han fram mot sommaren.

– Nu är en tråkig tid för branschen, men det blir bättre tider.

Han har några lösningar på gång för att hålla igång både Royal och Mr Burger runt hela året i fortsättningen.

– Vi öppnar Mr Burger i maj. Tanken är att vi ska ha den också öppet året runt om vi kan lösa med personal som driver det, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!