Minskat resande med kollektivtrafiken var en konsekvens av restriktionerna kring coronapandemin som snabbt stod klar. Även om KLT ser tecken på att resandet börjar ta fart igen så blir underskottet för 2020 avsevärt.
– Den delårsrapport som presenterades för kollektivtrafiknämnden på fredagen pekar på ett underskott på 100 miljoner kronor i år. Det leder till att vi är nere på en självförsörjningsgrad på 38 procent jämfört med det önskvärda målet som ligger på 50, säger trafikdirektör Christer Holmgren på KLT.
KLT bedömer att det kan dröja fram till 2022 innan man är tillbaka på önskad självförsörjningsgrad.
– Vi bedömer att det kommer att gå stadigt uppåt under 2021 och ser redan en liten tendens till ökat resande. Men det kan ta tid att komma tillbaka till normala nivåer.
Bakom tappet ligger inte bara det minskande resandet. Även svårigheter att se till att de som åker verkligen betalar spelar in.
– Restriktionerna som gjort att vi håller framdörrarna stängda på bussarna har lett till att vi inte kan kontrollera att passagerarna som åker verkligen betalar för sin resa i samma grad, säger Christer Holmgren.
I december är det dags för den årliga förändringen av tidtabellen. Indragna turer kommer dock inte användas som en besparingsåtgärd i det här läget.
– Vi gör extremt små förändringar i år. När det gäller Vimmerby, Hultsfred och Västervik är det i princip bara justeringar på minuter för att anpassa turerna till skolorna bättre.