Partiledare på besök för att sätta press i tågfrågan

Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar anlände med tåg till Vimmerby. Det symboliserar en viktig anledning till hennes besök – den heta frågan om Stångådalsbanans framtida öde och en anslutning till ett nytt resecentrum i Linköping.

Nooshi Dadgostar, partiledare för Vänsterpartiet, besökte Vimmerby bland annat för att förstärka trycket på regeringen i frågan om Stångådalsbanan.

Nooshi Dadgostar, partiledare för Vänsterpartiet, besökte Vimmerby bland annat för att förstärka trycket på regeringen i frågan om Stångådalsbanan.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2023-09-06 18:00
undefined
Vännsterpartiets backar upp region- och kommunpolitikernas krav när det gäller Stångådalsbanan och Tjustbanan. Synbliskt för det anlände Nooshi dadgostar (V) med tåg från Linköping. "Mycket trevligt och tryggt. och i tid" sade hon.

– Vi känner oss trygga med att regionpolitikerna i Östergötland och Kalmar län sätter tyck i frågan, men jag är också här för att regeringen ska höra detta, säger Nooshi Dadgostar när Vimmerby Tidning möter henne på perrongen i Vimmerby på onsdagen.

Hon beskriver tågresan från Linköping som trevlig, trygg och – för en gångs skull – punktlig. Hon är annars kritisk till tillståndet för den svenska tågtrafiken i allmänhet, inte minst till det ovissa läge Stångådalsbanan och Tjustbanan befinner sig i.

– Det är mycket bra att regionen samlat ihop sig och kommit till trafikutskottet. När man låter underhållet förfalla blir det problem som gör att färre och färre åker. Det är som att säga till politikerna; "de här tågen ska inte gå". Det menar vi är helt fel sätt att gå in i framtiden, vi vill istället satsa och prioritera även regiontågen, säger Nooshi Dadgostar.

Vad kan ni som oppositionsparti göra för att få med er en majoritet för det?

– Nu har vi fått med oss regionpolitikerna. Det kommer att påverka regeringen och jag vet att Trafikverket håller på att titta på det här, men till syvende och sist är det en politisk fråga, och det kommer en del budgetnyheter nu, men i den förra budgeten valde regeringen att dra ner 750 miljoner på underhållet, säger hon och hänvisar regeringens höstbudget som presenteras om 14 dagar.

undefined
"Underhållet av de svenska järnvägarna bör återregleras och samlas i ett nytt Järnvägs-Sverige", anser Nooshi Dadgostar (V).

Hon är också kritisk till avregleringen av järnvägarna.

– Det är fullständigt sönderprivatiserat. Trafikverket har för dålig koll på underhållet för att det lagts ut på olika entreprenörer. Det vill vi samla ihop och skapa ett Järnväg-Sverige för att återreglera underhållet. Det skulle effektivisera och förbättra. Det är många ute i Europa som gör det. Det kommer vi att pressa regeringen på.

– Plus att prioritera Stångådalsbanan och Tjustbanan. Östergötland och Kalmar län ska hänga ihop och då känns det väldigt onödigt att man ska behöva ta en buss mellan tågen, om man exempelvis ska åka upp till Stockholm från Vimmerby.

– Varför inte underlätta istället för att försvåra och skapa trygga transporter och förbättra världens rikaste land. Ändå klarar vi inte av så här enkla saker, det är något at fundera på, säger hon innan hon åker vidare med partikamraterna i Vimmerby för att besöka ALV, äldreomsorgen och avsluta besöket med ett allmänt möte.

undefined
Vänsterpartiets ledare, Nooshi Dadgostar kom till Vimmerby för att prata järnvägens framtid och om kommunernas behov av pengar för att klara äldreomsorg och skola. Partiet har ökat från två till sex mandat i fullmäktige sen valet 2014. "Vimmerby håller på att bli en riktig vänsterkommun", säger hon. Här tillsammans med kommunpolitikerna Lars Johansson, Pia Young och Jens af Ekenstam Stenman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!