Partiledarkandidat på turnéstopp i Vimmerby

I jakten på Centerpartiets nya partiledare är Muharrem Demirok (C) en av tre kandidater. Under måndagseftermiddagen var han på plats i Vimmerby för ett medlemsmöte, och fick även svara på våra frågor om Stångådalsbanan.

Muharrem Demirok (C) är en av kandidaterna till att bli Centerpartiets nya partiledare. "För mig är det väldigt viktigt att inte se det som en tävling. Jag har ett jättestort förtroende för de andra kandidaterna, och ser dem som medkandidater snarare än motkandidater.", säger han.

Muharrem Demirok (C) är en av kandidaterna till att bli Centerpartiets nya partiledare. "För mig är det väldigt viktigt att inte se det som en tävling. Jag har ett jättestort förtroende för de andra kandidaterna, och ser dem som medkandidater snarare än motkandidater.", säger han.

Foto: Daniel Söderqvist

Vimmerby2022-11-28 18:00

Processen med att hitta Annie Lööfs (C) efterträdare som partiordförande är igång, och kandidaterna reser landet runt för att presentera sig för centerrörelsen. För Muharrem Demirok är ett av måndagens turnéstopp Vimmerby. Demirok, som nu är riksdagsledamot, har tidigare varit kommunalråd i Linköping. Vimmerby Tidning passade därför på att fråga om hans syn på Stångådalsbanan, där region Östergötland är medfinansiär.

– Som Linköpingspolitiker har jag alltid varit tydlig med vikten av Stångådalsbanan, och varit med och drivit den frågan. Om inte Centerpartiet i Linköping hade hållit den frågan uppe, hade nog kommunen för länge sedan backat ur i att stötta upp Stångådalsbanan, säger Demirok.

Han anser att sådan grundläggande infrastruktur inte enbart kan lämpas över på kommun– och regionsnivå, vilket är hans utgångspunkt när frågan drivs på riksnivå. Demirok vill att förutsättningarna för Stångådalsbanan ska se annorlunda ut framöver.

– Här måste det finnas ett statligt ansvar. Jag tycker att Trafikverket har dragit ut alldeles för mycket på frågan när det gäller Stångådalsbanan, och det verkar finnas en ovilja att satsa på den typ av arbetspendling som banan utgör.  

Hur hänger det ihop med er syn på landsbygdsutveckling?

– Det är en självklar del i att hela Sverige ska leva. Har du inte bra kommunikationer blir det svårt att upprätthålla en känsla av att hela landet lever. Det gäller inte bara Stångådalsbanan och Tjustbanan, utan även buss– och vägtrafik och att satsningar görs där.

Att Demirok tidigare varit kommunpolitiker gör att han vet innebörden av att arbeta med infrastruktur i hela landet, vilket kommer vara med honom om han får rollen som partiledare.

– Per invånare läggs det överlägset mest pengar på infrastruktursatsningar i Stockholmsregionen, och det är inte en viktning som jag ser är rimlig framöver. Hela landet måste få lika villkor.

Vad har du för strategi nu när du reser runt i landet för att presentera dig för centerrörelsen?

– Om jag har någon strategi så är det att lyssna, och att dricka mycket kaffe. Jag vill finnas där så att alla kan få ett ansikte på mig, och chans att lära känna mig bättre. Men det får inte bara bli myspys, utan jag förväntar mig också tuffa frågor och konkreta medskick. Den här processen är på allvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!