Peder lagar mat på historiska skeppet

1977 var första gången Peder Rannemalm från Vimmerby arbetade på båt som kock. Sen dess har det blivit många flera seglatser runtom i världen. Den senaste ombord på den svenska ostindiefararen Götheborg of Sweden.

"Det är mycket logistik med att proviantera. Man måste planera så man har allt som behövs ombord, för man kan inte åka och handla om något tar slut.", berättar Peder Rannemalm om hur det är att jobba som kock på sjön.

"Det är mycket logistik med att proviantera. Man måste planera så man har allt som behövs ombord, för man kan inte åka och handla om något tar slut.", berättar Peder Rannemalm om hur det är att jobba som kock på sjön.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2021-10-16 06:30

Peder Rannemalm, som till vardags arbetar som lärare på restaurangskolan i Vimmerby, har lång erfarenhet av att arbeta som kock till sjöss.

– Första gången var 1977, då var det Gotlandsbolaget. Sen har jag jobbat på båtar från och till.

Att han hamnade på sjön har han en gammal restauranglärare att tacka. 

– Läraren jag hade på restaurangskolan hade känningar precis som jag har nu med mina elever. Så han ringde och sa till rederiet att ”Jag har en elev här som ni skulle ha glädje av”.

undefined
"Runt 20 personer finns alltid vakna på fartyget. Vakterna måste hålla koll på segel och fixa beroende på vinden." berättar Peder Rannemalm om seglatsen med ostindiefararen Götheborg.

Den senaste seglatsen gjordes på sensommaren i år.

– Vi seglade från Stockholm. Det primära är att hämta vind. Annars när man går med en båt så går man från punkt a till punkt b och lastar och lossar så fort som möjligt, men här måste man hämta vind, berättar han om den drygt två och en halv veckor långa tiden ombord på den svenska Ostindiefararen i augusti.

undefined
Götheborg of Sweden är 47 meter långt, 60 meter med bogsprötet inräknat.

Så för att få rätt vind gick färden mot Litauen.

– Sen gick vi norr om Bornholm och genom Öresund och sen upp till Göteborg. I Öresund var det stiltje så det var många som hoppade i och badade, sen gick vi för maskin.

Tillsammans med en andra kock så ansvarade han för att den 70 man starka besättningen inte skulle gå hungrig. 

– Vi lagade mat till besättningen – frukost, lunch och middag. Det är mest husmanskost, sån mat som man vet går hem.

Götheborg of Sweden är ett replikafartyg av ett fartyg med samma namn som ägdes av Svenska Ostindiska Companiet och som gick på grund och sjönk 1745 i Göteborgs hamninlopp. Replikan byggdes 2005 och gjorde då sin första expedition till Kina. Nästa resa väntar 2022, då fartyget lämnar Sverige och sedan stannar i Medelhavet under vintern. Under våren 2023 fortsätter sedan resan mot Kina som slutmål. Peder Rannemalm har ansökt om att få jobba i köket på seglatsen från Medelhavet till Kina, men han väntar ännu på besked. 

undefined
Peder Rannemalm hoppas att få följa med på Ostindiefararen Götheborg till Kina 2023.

Peder Rannemalm berättar att det är tack vare sin fru Lena som det varit möjligt för honom att återvända till sjön.

– Om inte Lena hade varit okej med det så hade det inte funkat att vara borta fem eller tio veckor. 

Vad är det som drar med att jobba på sjön?

– Det är att det blir sån gemenskap, det är det som man dras till. Det blir så speciellt i och med att det blir så tight, man umgås varje dag och under en lång tid. De seglarkompisar man har, de har man kvar hela livet. 

Peder Rannemalm gillar att fotografera och han har stött på många vackra miljöer under sina jobb till sjöss. Här är en bild från Götheborg of Sweden.
Peder Rannemalm gillar att fotografera och han har stött på många vackra miljöer under sina jobb till sjöss. Här är en bild från Götheborg of Sweden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!