Inför sommaren var det många restauranger som hade brist på erfaren restaurangpersonal, i både kök och servering. När restaurangbranschen fick lida av coronarestriktionerna var det många inom branschen som letade sig vidare till andra jobb eller utbildningar och inför sommaren fanns därför inte tillräckligt med personal för att täcka behoven.
På Fredensborgs Herrgård fanns i början av sommaren ett stort behov av serveringspersonal som skulle uppfylla kraven med rätt kompetens.
Nu när större delen av sommaren har passerat sammanfattar Lena Ernberg, som är vd på Fredensborg, sommaren som bra trots att det var svårt att anställa restaurangpersonal.
– Många av säsongspersonalen har kommit tillbaka så vi har klarat oss bra, men många har fått jobba och tagit i lite extra eftersom det råder personalbrist i hela landet. Det har varit ett pusslande att få ihop det, säger hon.
Fredensborg har haft full bemanning i restaurangen hela sommaren. I köket har de klarat sig bra men personal i serveringen har varit svårare att rekrytera. För att lösa behovet på erfaren personal var de tvungna att hyra in arbetskraft från en rekryteringsfirma i Stockholm.
– Vi har inte haft brist på personalen men det är en ekonomisk sämre lösning, det är dubbelt så dyrt med hyrd personal men det har behövts rent kompetensmässigt, säger Lena Ernberg.
För Restaurang Prime har personalbristen känts av hela sommaren och semesterperioderna har varit tuffa att ta sig igenom.
– Vi har haft personalbrist hela sommaren. Det är den svåraste säsongen vi upplevt vad det gäller personal överlag eftersom man inte visste hur man skulle tänka inför säsongen så vågade man inte anställa, säger Elin Axelsson som är verksamhetschef för Hotell Ronja och Restaurang Prime.
För att få ihop det med personal har alla anställda fått hjälpa till med det mesta på Hotell Ronja och Restaurang Prime för att det ska gå ihop.
– Alla mellanchefer och chefer har fått hoppa in där det behövts och vi har fått pussla dag till dag och vecka till vecka, säger Elin Axelsson.
Likt Fredensborg har köket på Prime klarat sig bra med kockar men det är när det kommer till serveringspersonal som det brister.
– Vi har försökt få ihop det och servicen har blivit lite sämre men man får göra det bästa av det. Vi har jobbat otroligt mycket, på gott och ont, säger Elin Axelsson.