Skulle ni kunna tänka er att börja köra sträckan Hycklinge - Vimmerby igen?
– Nej, vi la ner den linjen 2016, den är inte aktuell för vår del. Det är för dåligt resandeunderlag helt enkelt. 2016 gjorde vi en översyn av ett antal linjer runtom i Östergötland och då var den här linjen en av dem som lades ned.
Om det skulle dyka upp fler resenärer, skulle linjen kunna bli aktuell då?
– Det ska till en ganska stor förändring i så fall, och en sådan framtid verkar osannolik just nu. Det är en kostnadsfråga helt enkelt. Biljettintäkterna täcker inte kostnaderna på någon av våra linjer, överallt måste skattemedel till. På vissa sträckor är det bra reseunderlag, exempelvis mellan Kisa och Linköping eller Finspång och Norrköping. Där täcker biljettpriset uppemot 50 - 70 % av kostnaderna. Men framförallt på landsbygden subventioneras linjerna betydligt mer, ibland så mycket som 90%. Det var den typen av sträckor som vi rensade bland 2016. Kollektivtrafiken är dålig ur ekonomisk synvinkel, men mycket bra i ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Finns det någon chans att ni skulle börja köra linjen igen?
– Det skulle vara om någon av kommunerna vill gå in och subventionera hela sträckan, alltså köpa linjen av oss. Vimmerby eller Kinda. Då är det ju de som står för kostnaderna. Men det tror jag inte att de är intresserade av det eftersom det finns andra delar av samhället som också vill ha skattemedel.