Piloten med passion för modelbåtar

Modellbåtbyggare, sjöfantast och före detta helikopterpilot för Försvarsmakten. Göran Modig är Stockholmsbon som bytte storstaden till flyttade Ebbeshult och som i morgon bjuder in till modellbåtsuppvisning i Gullringens simhall.

Ritningen och masten är det enda Göran har kvar efter den första segelbåten.

Ritningen och masten är det enda Göran har kvar efter den första segelbåten.

Foto:

Vimmerby2017-10-13 10:00

Det är inte bara ett falurött hus på tomten i Ebbeshult utanför Södra Vi. 18 gästsängar fick Göran och Åsa Modig på köpet när de bestämde sig för att låta storstadslivet bli en del av historien. Sedan ett och ett halvt år tillbaka har Göran spenderat sin första tid med att renovera det gemensamma hemmet.

Jag gillar att göra saker med händerna och är lite mer än normalhändig. Det tror jag att jag har efter min morfar som var träslöjdlärare, berättar Göran medan ett leende sprider sig över ansiktet och han tittar upp mot de frilagda och gråmålade takbjälkarna.

Intresset med handarbete blir ännu tydligare innanför tröskel till verkstaden. Modellbåtar i skala 1:10 står uppradade på hyllorna, detaljritningar sitter uppsatta på väggarna och verktyg fyller stora delar av rummet. En del är gjorda efter ritningar, andra efter foton. Men rätt ska vara rätt och mellan mahognyplankorna på modellen till motorbåten Svalan är det inte målat vitt utan 0,6 millimeter tjocka strimlor av björk.

Passionen för båtar och sjön började tidigt. Redan som pojke spenderades loven i Bohusläns skärgård och de första båtmodellerna byggdes av legoklossar. Som tonåring fick intresset Göran att delta i Sjövärnkårens sommarläger där han fick lära sig allt om seglandets konst.

När jag var runt sex år brukade jag och min pappa minst en gång i månaden gå till Sjöhistoriska riksmuseet. Vi hade årsmedlemskap där. Jag kunde stå hur länge som helst och titta på detaljer, båtar och modeller. Även uppbyggda modellandskap intresserade mig. Jag är bra på att läsa av kartor och kunna översätta dem till hur det ser ut i verkligheten. Det har man nytta av när man flyger. Det och ett bra lokalsinne.

Senare skulle Göran spendera största delen av karriären som helikopterpilot åt försvarsmakten. Men innan dess var det sjön och båtar som fängslade och den första modellbåten byggdes 1975.

Efter den första motorbåten blev det segelbåtar för hela slanten. Jag ritade och konstruerade mina egna. Den första segelbåten var 1,95 meter lång, 25 kilo tung och hade en mast på 2,5 meter.

Modellen som var utformad med inspiration från segeltävlingen America´s Cup kunde ha blivit starten på en karriär inom båtbranschen om Göran vid två tillfällen svarat ja istället för nej.

Peter Norlin som var en av Sveriges bästa båtkonstruktörer fick se min segelbåt stå i skyltfönstret till Albin Marin där jag praktiserade under åren jag gick på teknisklinje. "Är den enligt regelverket?" frågande han mig och lite senare "Det är inte så att du skulle vilja jobba hos mig som min lärling?" Då skulle jag börja på min officersutbildning en vecka senare. Han frågade mig igen en gång senare. Jag har undrat hela livet om jag gjorde rätt när jag tackade nej.

När karriären riktigt snurrat igång lades modellbyggandet åt sidan. Istället fick flygandet all uppmärksamhet och det är speciellt en händelse som Göran minns när han tänker tillbaka.

Jag och en kollega åkte för att hämta hans pojke som var på sportlov. Medan vi flög dit såg vi hur dåliga isarna var och kunde inte förstå att folk vågade vara ute på dem. Efter att ha hämtat sonen och är på väg tillbaka ser vi hur det står en man på isen och vinkar. Jag börjar cirkla, ser hur det ligger en livlina på isen och längre bort en man i en vak. Jag går ner så lågt att min kollega kan ta sig ut, få tag på mannen och sedan dra upp honom över sig in i helikopter. Senare fick vi veta att det var sista gången som han orkade hålla sig flytande. Hade vi inte kommit just då hade han sjunkit.

När modellbåtsbyggandet legat på hyllan i 30 år var det en hobbymässa i Frankrike som återaktiverade passionen.

Det var där jag igen kände att det här med modellbåtar är riktigt roligt.

Anledningen till att ett 40-tal modellbåtar i morgon kommer att åka omkring i simbassängen i Gullringen är enkel. Som medlem i tre klubbar, med många extrabäddar att erbjuda och med en utebliven hobbymässa i Stockholm kände Göran att det var dags att göra något på den nya hemmaplanen.

Jag har bjudit in alla tre klubbarna. Det är nästan 30 personer som kommer och det kommer vara cirka 40 olika båtar. Bland annat fungerade ubåtar som kan sjunka till två meters djup, ångbåtar, stora fartyg, snabba båtar och flytande tårtfat. För mig är det roligare att köra än att bygga. Sedan finns det andra som bygger och sedan kör dem bara en gång i vattnet innan de sätts upp på hyllan. Jag bygger hellre snabbt och övar sedan så att det ser naturligt ut när jag kör, inga knyck och rätt hastighet. De som kommer, vill och törs får prova på att köra några av båtarna själva.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om