Folkhälsomyndigheten skriver i en rapport att yrkesgruppers olika utsatthet kan bero på begränsade möjligheter att jobba hemifrån och slutsatsen är att serviceyrken är särskilt utsatta.
Malin Ackholt, förbundsordförande Hotell- och restaurangfacket, säger att det är många som är oroliga.
– Vi har samtal med oroliga anställda, men också oroliga arbetsgivare som försökt anpassa sina verksamheter men inte tycker att myndigheternas riktlinjer är tillräckligt tydliga, säger hon.
I torsdags kom en ny lag om tillfälliga smittskyddsåtgärder, som innebär att serveringsställen måste vidta åtgärder för att minska trängsel, exempelvis genom att begränsa antalet besökare eller använda nummerlappar. Enligt folkhälsomyndighetens uppdaterade föreskrifter ska serveringsställen se till att sällskap kan hålla minst en meters mellanrum, och erbjuda handtvätt och handsprit. Malin Ackholt hoppas att de nya föreskrifterna ska hjälpa arbetsgivarna.
– Det är viktigt att arbetsgivaren anpassar verksamheten så att alla anställda har en säker arbetsmiljö, finns det inte möjlighet att anpassa verksamheten tvingas de ju stänga, säger hon.
Vi frågade några av Vimmerbys pizzerior hur de ser på riskerna.
Ismael Saeed, ägare av pizzerian Bäst i Test, håller med om att den ökade risken kan bero på att servicepersonal inte kan jobba hemifrån.
– Vi måste ju gå till jobbet, det är ingen annan som betalar mina räkningar. Just nu känns risken att bli smittad inte så stor eftersom det kommer så lite folk, säger han.
Monte Carlos ägare Muzaffer Tekbas är inte rädd, men tänker mycket på restriktionerna.
– Vi tvättar händerna mycket. Vi håller avstånd till kunder, både i kassa och restaurang, vi har möblerat om i lokalen och placerar ut gästerna med mellanrum. Vi har klarat oss än så länge, tack och lov, berättar han.
Naabaz Rafat jobbar som pizzabagare på pizzerian Palma och tror att den ökade risken kan bero på att de träffar mycket folk, även om kunderna är färre nu och rutinerna annorlunda.
– Det är inte som innan. Vi håller avstånd, hanterar inte kontanter och tvättar händerna mycket. Vid hemkörning lämnar vi maten utanför dörren och möter inte kunden.
Naabaz Rafat säger att man måste vara försiktig, men inte rädd.
– Livet stannar inte, alla måste ju jobba, så man får göra så gott man kan, säger han.