Det var Dagens Vimmerby som var först att rapportera om att Astrid Lindgren AB, som förvaltar arvet efter Astrid Lindgren, stoppar tidigare Pizzeria Shaloms nya namn Pizzeria Snickeboa. Detta trots att ett ”r” fattas i pizzerians namn, jämfört med Emils tillhåll Snickerboa med "r".
– Det var en chock för oss. Tyvärr får vi gå tillbaka till gamla namnet Shalom igen. Det kommer kosta oss en massa pengar, men vi vill absolut inte bråka med någon, säger Elias Mekthar som äger restaurangen tillsammans med Ronny Daoud.
Olle Nyman, VD för Astrid Lindgren AB menar att det handlar om att skydda varumärket.
– Snickerboa är ett namn som Astrid Lindgren hittade på och som blivit vida berömt genom berättelserna om Emil. För Astrid, som var min mormor, var det jätteviktigt att namn och miljöer från hennes sagovärldar inte användes som reklam eller varumärke för något som inte hade med berättelsen att göra. Vi vill att magin som finns i Astrid Lindgrens verk bevaras för framtida barn och därför säger vi nej till saker som riskerar att urholka den magin, kommenterar Olle Nyman i ett mail.
Hur har ni agerat?– Vi har kontaktat pizzerian och förklarat varför namnet Snickeboa inte får användas. För dem som driver pizzerian är detta förstås jättetråkigt och det tycker vi också. Samtidigt tror jag de förstod hur vi tänker.
Har ni ställt några krav eller någon form av ultimatum?– De kommer behöva hitta på ett nytt namn som inte är så kopplat till Astrid Lindgren. Men vi har inte satt ut någon deadline för dem utan förstår att det kan ta lite tid att ställa om, säger Olle Nyman.
I tre månader har Pizzeria Shalom i Vimmerby haft stängt för renovering inför lanseringen av sitt nya koncept. För bara ett par veckor sedan slog man upp portarna till nya Pizzeria Snickeboa, men på torsdagskvällen ringde telefonen och ett samtal senare var framtidsplanen inte möjlig.
– En representant för Astrid Lindgrens Värld sa att vi inte hade tillåtelse att använda namnet och att vi var tvungna att ta ner skyltarna så fort vi kan. Enligt personen som ringde var det Astrid Lindgren AB som bestämde detta och inte PRV (Patent- och registreringsverket), säger delägaren Elias Mekthar.
– Vi har kollat namnet Snickeboa med PRV två gånger bara för att vara säkra. Båda gångerna har vi fått beskedet att så länge vi inte ändrar vårt bolagsnamn till något med Snickeboa är det okej att kalla pizzerian för det. Jag vet inte varför de inte sa till oss att vi skulle kolla med Astrid Lindgrens Värld först. Hade vi vetat det hade vi självklart gjort det.
Magnus Ahlgren är juristchef på design- och varumärkesavdelningen hos PRV:
– Jag kan inte uttala mig om just ordet Snickeboa åt ena eller andra hållet, men generellt kan jag säga att vi bara lämnar besked utifrån prövning med myndighetsutövning – om någon hade gett in ansökan om varumärkesregistrering. Vad gäller upphovsrätt kan detta utgöra ett hinder, men det är ganska sällan vi tar upp hindret av vår egen kraft då det inte finns i någon databas.
Pizzerians ägare tycker att han har fått dålig vägledning.– Jag vet ju inte vad som sagts i detta specifika fall, men de som arbetar hos oss har i uppgift att upplysa hur upphovsrätt- och varumärkesreglerna fungerar.
Det är ett stående råd att ta kontakt med den vars rätt man kan tänkas inkräkta på. Normalt sätt lämnar vi aldrig några fribrev vare sig via telefon eller skriftligen, utan det är alltid upp till den enskilda parten. Han kan ha tolkat det som att det är grönt ljus, säger Magnus Ahlgren.
Ahlgren är dock noga med att poängtera att PRV aldrig kan säga vad som är rätt eller fel i en upphovsrättstvist, eller hur en sådan skulle sluta.
– Astrid Lindgren AB kan hävda att de har upphovsrätten, men den som i sista hand prövar hur det förhåller sig är en domstol.
– Trots att de hävdar att de har rätt till ordet, upphovsrättsligt eller att det är så inarbetat för den verksamhet, kan ju en domstol vara av annan åsikt.
Hur påverkar den uteslutna bokstaven ”r” i Snickeboa jämfört med Astrid Lindgrens ”Snickerboa”?– Det här är ingen lätt fråga. När man jämför gör man en helhetsbedömning och talar man varumärkesrätt så är det små skillnader, säger Magnus Ahlgren.
Enligt pizzerians ägare Elias Mekthar har man lagt ungefär 50 000 kronor på skyltar, kläder och menyer med nya Pizzeria Snickeboas logotyp på – saker som nu alltså inte kommer till nytta.
– Först visste vi inte vad vi skulle göra, men tyvärr får vi nu gå tillbaka till gamla namnet Pizzeria Shalom igen. Renoveringen gjordes i gammal stil och skulle matcha det nya namnet, men så blir det inte nu.
– Vi byter tillbaka till Shalom så snabbt vi kan och vi har redan pratat med reklamfirman som hjälper oss med skyltarna och de andra sakerna, berättar Elias Mekhtar.
De kostnader som detta medför är så klart kännbara, men inte det som Elias vill fokusera på.
– Vi har funnits i Vimmerby i tolv år och vill absolut inte bråka med någon. Det viktigaste är vad vi serverar och att vi lägger vår tid på kunderna. Därför kommer vi inte slåss för namnet, och man vet aldrig vart det slutar i alla fall. Det är bara att kämpa på nu, säger Elias Mekthar.