De ny kamerorna är effetivare och sparar tid åt polisen och Vägverket. Tiden som läggs på att hämta bilderna från fartkamerorna, kan nu användas till granskning av bilderna i stället. Bilderna sänds nämligen direkt till polis för granskning.
- Tiden flyttas från manuell hantering till övervakning och administration, säger Lennart Ivarsson, trafiksäkerhetsingenjör på Vägverket Kalmar.
Resultat
Meningen är att hastigheten på vägarna ska sänkas. Detta uppnås med kamerorna. Hastighetssänkningen medför att de olyckor som sker, blir mindre dramatiska, skadegraden blir mildare. Kamerorna betalar sig själva.
- På tuffare vägsträckor beräknar man att kamerorna betalat sig själva efter ett halvår, eftersom skadegraden av bilolyckorna är mildare, samt att färre olyckor sker där det finns fartkameror, Lennart Ivarsson.
Men det är inte bara hög hastighet som dödar i trafiken.
- De två andra vikitigaste reglerna är att använda bilbälte och att aldrig köra onykter, säger Lennart Ivarsson.
Poliskameror håller koll på 34:an
Nästa år kan fartkameror sättas upp på sträckan Målilla-Älåkra rondellen.Troligtvis kommer mellan fem och tio skåp sättas upp på sträckan enligt Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!