Politiken svarar: "Trafikanterna måste också ta ansvar"

Det är inte krångligare att köra i Vimmerby än i andra gamla städer, tror kommunens beslutsfattare i trafikfrågor. "Trafikanterna måste också ta ansvar ".

"Vi kan inte spontant svara på om vilken insats som kan vara aktuell för ett enskilt objekt utan att sett över trafiksituationen" säger Ola Gustafsson (KD), t.h. ordförande i samhällsbyggnadsutskottet om polisens tanke på tidsstyrda ljussignaler vid en utpekad korsning. T.v trafikingengör Bo Pedersen.

"Vi kan inte spontant svara på om vilken insats som kan vara aktuell för ett enskilt objekt utan att sett över trafiksituationen" säger Ola Gustafsson (KD), t.h. ordförande i samhällsbyggnadsutskottet om polisens tanke på tidsstyrda ljussignaler vid en utpekad korsning. T.v trafikingengör Bo Pedersen.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2020-11-03 18:00

– Det är svårt att helt bygga bort trafikproblem i befintliga miljöer i en gammal stad. Trafikanterna måste också ta ansvar och ha uppsikt, säger Ola Gustafsson (KD) ordförande i samhällsbyggnadsutskottet med politiskt ansvar för trafikfrågor.

Kommunen har stort ansvar för trafiksituationen i tätorterna och kan besluta om särskilda trafikregler utöver lagar och förordningar på olika platser. Men det måste ske enligt ett visst reglemente.

– Vi arbetar med trafikfrågorna i Trafikrådet och där finns en rad aktörer med, bland annat trafikskolan som är en värdefull resurs, men också polis och räddningstjänst som alla kommer med synpunkter om felaktigheter eller hur vi kan åtgärda olika trafikproblem, säger Ola Gustafsson.

– Vi har senaste dagarna satt upp en skylt om stannaförbud på Ringvägen och en varning för barn på Loarpsgatan efter uppmaning från polisen, säger t.f trafikingenjör Bo Pedersen.

Kommunstyrelsen har nu beslutat att genomföra programmet "Rätt fart i staden".

– Vi kommer att börja med olika åtgärder och sedan anpassa gällande hastighet efter det. Ett syfte med det är att få bilister att avstå att köra närmaste vägen genom stan och istället ta en längre men snabbare väg runt, när det kan bli 60 kilometer på några större leder, säger Gustafsson.

Arbetet med en ny trafikstrategi som också ska innehålla en cykel- och en parkeringsstrategi, har inletts.

På Astrid Lindgrens gata har refuger satts upp för att smalna av och få ner farten. "Det känns som de boende tycker det blivit bättre" säger Bo Pedersen. Inom kort ska pollare sättas upp mellan GC-vägen och gatan.
På Astrid Lindgrens gata har refuger satts upp för att smalna av och få ner farten. "Det känns som de boende tycker det blivit bättre" säger Bo Pedersen. Inom kort ska pollare sättas upp mellan GC-vägen och gatan.
Karta: Vimmerby
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!