Under tisdagenn gick tre ledande regionpolitiker ut med ett pressmeddelande om att framtiden för Stångådalsbanan (sträckan Kalmar-Vimmerby-Linköping) är osäker. Där framgår att Region Kalmar län fått besked från Trafikverket om att statsbidraget (18 miljoner kronor) för just den tågbanan kommer dras in från årsskiftet.
Vimmerby Tidning har varit i kontakt med Anna Lihr, kommunikationsdirektör på Trafikverket, som är noga med att påpeka att det i nuläget inte finns något fattat beslut om att dra in statsbidraget som varit riktat till Stångådalsbanan.
– Det är helt riktigt att vi inte har fått tilldelade medel så det kommer att bli svårigheter, men det finns inget formellt beslut, säger Anna Lihr för att förtydliga hur läget ser ut.
Är det troligt att statsbidraget till just Stångådalsbanan kommer att dras in?
– Det är lite svårt att spekulera i innan man fattar beslut om hur man ska prioritera under de förutsättningarna vi har, i och med att vi har fått långt mindre medel än vi önskat. Det kommer att vara en process att se hur vi ska handskas med det här. Jag vill inte föregå den processen.
Det Anna Lihr refererar till är den höstbudget som TIDÖ-partierna nyligen presenterade, där det framgår att anslaget till Trafikverket är långt lägre än myndigheten begärt.
Hur det kommer sig att regionpolitikerna har tolkat situationen som de gjort kan hon inte svara på.
– Jag vet inte om det kanske kan vara så att de fått besked om att det är något som diskuteras. Det kan säkert ha förekommit diskussioner om prioriteringsordningar och sådär, men som sagt är inga sådana formella beslut fattade.
En av politikerna som uttalade sig i regionens pressmeddelande var regionrådet Karin Helmersson (C). När Vimmerby Tidning tar kontakt med henne under tisdagseftermiddagen förklarar hon att uppgifterna de fått om att statsbidraget kommer att dras in inte var helt lätta att få tag på.
Enligt Trafikverket finns det inte ett formellt beslut om att dra in statsbidraget?
– Vi har verkligen jagat det beslutet och sökt efter vad som gäller för 2025. Det vi har fått till oss kommer från Trafikverkets enhet för avtal och finansiering, och det är att det samverkansavtal vi har idag, vilket gör att vi får statsbidrag för Stångådalsbanan, upphör i december 2024, säger Karin Helmersson
I samma mejl står det, enligt Helmersson, att Trafikverket bevakar frågan om möjlighet till nytt avtal längre fram.
Karin Helmersson förklarar att hon började ana oråd när hon fick en DN-artikel skickad till sig av en tågentusiast till länsbo. Den handlade om vilka tågbanor som kan vara aktuella för indragningar i statsbidraget. I den listan nämns just sträckan Kalmar-Linköping, alltså Stångådalsbanan.
– Det var därför jag började söka information aktivt.
Hur reagerade du när ni fick informationen om att samverkansavtalet upphör?
– Jag har både känt mig lite uppgiven, arg och frustrerad. Som region lägger vi otroligt mycket kraft för att få Stångådalsbanan att fungera. Det är en fråga som levt nära oss för att vi verkligen ser hur viktig tågbanan är för Kalmar län, och inte minst för kommunerna Högsby, Hultsfred och Vimmerby. Vi kunde inte i vår vildaste fantasi ana att det skulle bli så här.
Karin Helmersson förklarar att statsbidraget som Stångådalsbanan haft är en betydande del av den ekonomi som regionen behöver ha för att klara av att ha den tågtrafiken. Nu är planen framåt att ligga på regeringen och ministrar för att få bidrag i framtiden.
– Helt utan stöd nu och framåt skulle jag säga att vi inte kommer att klara att ha den tågtrafik vi har idag, men vi kommer inte ge upp bara för att vi fått det här beskedet.
Hon, tillsammans med övriga majoriteten, vill nu att även regionens oppositionspartier tar ansvar och utnyttjar de kontakter de kan uppåt för att påverka det här beslutet. Detta eftersom regionens oppositionspartier är de partier som sitter i Sveriges regering.
När vi når oppositionsrådet Jimmy Loord (KD) under tisdagen säger att han precis fått höra talas om det indragna statsbidraget.
– Först behöver jag kontrollera uppgifterna. Om de stämmer kommer de närmaste dagarna att gå till viktiga interna samtal, säger han.
Loord säger att om Trafikverket tänker dra in stödet måste infrastrukturministern eller finansministern gå in och göra en ny prioritering.
– Min inriktning de närmaste dagarna är att arbeta för att vi ska få behålla statsbidraget.