– Det finns fortfarande en del att göra när det gäller service, bemötande och attityder, säger företagarnas ordförande Marcus Hamlin.
Enkätsvaren från knappt 100 företagare i kommunen visar att dialogen med kommunala beslutsfattare och företagens kontakter med skolan som minskat mest jämfört med 2022. Tjänstemännens och politikernas attityd till företagen upplevs som bättre.
Sammantaget har företagens betyg på företagsklimatet sjunkit med 0,2 enheter till 3,1 på en femgradig skala.
– Det är tråkigt, och även om nedgången i år är ungefär lika som uppgången i fjol går det inte att negligera. Vi ser inte riktigt orsaken, mer än att vi vet att vi inte lyckats med upphandlingarna. Där har vi har problem och det jobbar vi med. Vi ska bland annat till Alvesta för att ser hur de gör för att lyckas så bra, säger Jacob Käll (C) vice ordförande i kommunstyrelsen.
När politiker och företagare bedömer dialogen sinsemellan blir det stor skillnad. Politikerna sätter 3,9 och företagarna 2,8.
– Jättesvårt att säga varför det är så. Vi gör ett företagsbesök i veckan med positiv respons och mycket bra dialoger. Sen vet jag också att det finns andra företagare som tycker att vi inte alls är bra, och det kan vi inte ta ifrån dem, säger Jacob Käll.
Nyckeln framåt är mer dialog.
– Vi har påbörjat det och ska ha kontinuerliga möten och inte bara "add hook". Kommunen visar bra vilja, sen är det inget sprinterlopp utan mer som ett maraton, säger Marcus Hamlin.