Politikernas lösningar på bränslepriset för landsbygden

Bromsa takten för fossilfritt och sänk skatten. Riktad rabatt på dieseln till värst drabbade och höj reseavdragen för pendlare. Det ska kosta att skita ner, men underlätta omställningen på landsbygden.

Politikerna ser olika på hur politiken kan hantera de höga bränslepriserna. Fr.v Caroline Axelsson (MP) Tomas Kronståhl (S) och Gudrun Brunegård (KD).

Politikerna ser olika på hur politiken kan hantera de höga bränslepriserna. Fr.v Caroline Axelsson (MP) Tomas Kronståhl (S) och Gudrun Brunegård (KD).

Foto: Arkiv

Vimmerby2022-02-08 20:00

De tre politiker vi talat med om bränslepriser, skatter och en levande landsbygd har olika syn på hur ekvationen kan gå ihop.

undefined
Gudrun Brunegård (KD)

Riksdagsledamoten Gudrun Brunegård (KD) anser att Sverige kan bromsa takten i omställningen till fossilfria bränslen och att skatten på drivmedel ska sänkas.

– Sverige ligger flera år före målen som ska nås 2030. Därför vill vi ändra plikten för hur mycket dieseln ska blandas ut med biobränsle. Det gör tre kronor per liter, säger hon.

Den skattesänkning som finns med i KD-M-SD-budgeten, som röstades igenom i höstas, gör 50 öre på både diesel och bensin.

– Vi hade tankar på ökat reseavdrag, men det fick stå tillbaka för de gemensamma förslagen, säger Gudrun Brunegård.

Hon tror att bränslepriserna som slår hårt mot både näringar och människor blir en het valfråga.

– Befolkningen på landsbygden accepterar det inte, säger hon.

undefined
Tomas Kronståhl (S).

Riksdagsledamoten Tomas Kronståhl (S) ser helst inte att det blir en valfråga.

– Det är en problematisk fråga och jag hoppas att regeringen kommer med lösningar under våren. Först för alla de lantbrukare, skogsbrukare och andra företagare som drabbas hårt. Bönderna kan inte höja mjölkpriset när dieseln går upp. Här ser jag att det behövs en permanent riktad rabatt, säger Tomas Kronståhl.

– För det andra behövs bra reseavdrag för de som bor på landsbygden och behöver bilen för att ta sig till jobbet. Det är sånt som behövs för att folk och företagare ska klara det hör. För samtidigt behöver vi ställa om till fossilfritt och den dieseln är ju ännu dyrare.

– Jag tror inte att sänkta skatter är lika effektivt. Det slår rakt över och riskerar att bromsa övergången till fossilfritt, säger han.

undefined
Caroline Axelsson (MP)

Caroline Axelsson (MP) är ett av två språkrör i Kalmar län.

– Vi brukar säga att det ska kosta att skita ner, annars fortsätter folk att skita ner och det förekommer mycket onödig bilkörning i större städer. Samtidigt får det inte bli omöjligt att leva på landsbygden och när det gäller skatterna känner jag att smärtgränsen är nådd där nu. Inte minst för att iblandningen av fossilfri diesel också driver upp priset, säger hon.

– Vi vill också sänka skatten med 4 000 om året för alla som bor på landsbygden. Vi vill stimulera kollektivtrafik eller elbil. Jag har själv köpt elbil. Man tjänar in det ganska snabbt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!