Politikern om järnvägen: "Obegripligt av Trafikverket"

"Obegripligt" säger riksdagsledamoten Anders Åkesson (C) om att Trafikverket inte anser att delar av Stångådalsbanan ska anses som ett riksintresse.

Anders Åkesson (C) , riksdagsledamot från Kalmar

Anders Åkesson (C) , riksdagsledamot från Kalmar

Foto: Ellinor Harrysson

Vimmerby2021-03-11 18:00

Anders Åkesson (C), riksdagsledamot från Kalmar och vice ordförande i riksdagens trafikutskott, menar att Trafikverkets nedklassning av stora delar av Stångådalsbanan och Tjustbanan är anmärkningvärd.

– Det är märkligt, obegripligt. Vi vet att stora viktiga industriföretag som Södra skog eller Scania är beroende av järnvägen för råvarutransporter och för utförsel.

– Om några veckor förhandlar vi inför kommande infrastrukturproposition. Vi kommer att tala om tillgänglighet, om regional utveckling, om att föra över gods från väg till järnväg, satsningar.

I januariavtalet finns en punkt om ett uppdrag till Boverket om att göra en översyn av överlappande riksintressen.

– De krockar ofta och en sådan översyn är bra och nödvändig, centerpartiet har drivit på för att få den. Men det Trafikverket gör är något helt annat och inte alls avsikten, säger Åkesson.

– Jag vet ingen politiker i Hultsfred, Vimmerby eller Kinda som ondgjort sig över vilket elände det skulle vara att järnvägen klassas som riksintresse.

undefined
Jens Holm (V) ordförande i riksdagens trafikutskott

Trafikutskottets ordförande, Jens Holm (V) är också kritisk mot Trafikverkets nedklassning av delar av Stångådalsbanan och Tjustbanan och befarar att det kan bli ett steg mot att banorna avvecklas:

– Vi ska vårda den infrastruktur vi har. Att inte göra det och låta banornas kondition bli så dålig att de på sikt läggs ner är det dummaste vi kan göra, säger han och fortsätter:

– Vänsterpartiet arbetar för mer pengar till underhåll av regionala banor. Det gäller Stångådalsbanan och Tjustbanan, men också sträckor i andra delar av landet, som Bohusbanan eller Kinnekulle. Men på Trafikverket verkar det finnas en Stockholmsfixering.

Holm har flera gånger tagit upp Stångådalsbanan och Tjustbanan med ansvarig minister, senast för några veckor sedan i en skriftlig fråga till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), sedan det blev känt att Trafikverket vill att de omstridda bansträckningarna inte längre ska klassas som riksintresse. Han fick svaret att planen för transportinfrastruktur från 2018 innebär en satsning på över 700 miljarder kronor och att det är den största järnvägssatsningen i modern tid. 

Eneroth svarade också att den ekonomiska planeringen av infrastrukturåtgärder inte påverkas av om statusen som riksintresse förändras och att "en mängd anläggningar som inte är av riksintresse" underhålls på hög nivå av Trafikverket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!