Loppisar på sociala medier en växande trend

I en tid av klimatångest och ekonomisk instabilitet har andrahandsvaror kanske aldrig varit lika populära som nu. Trenden återspeglar sig också på nätet. I Vimmerbyområdet finns det mer än tio köp- och säljgrupper av begagnatvaror på sociala medier. Vimmerby Tidning har frågat några loppisexperter vad de anser om fenomenet.

Loppisgrupper på sociala medier är en växande trend. Tillgängligheten och spridningsområdet är orsakerna till populariteten, tror Urban Mattsson, administratör för "Loppis Vimmerby/Hultsfred".

Loppisgrupper på sociala medier är en växande trend. Tillgängligheten och spridningsområdet är orsakerna till populariteten, tror Urban Mattsson, administratör för "Loppis Vimmerby/Hultsfred".

Foto: Vimmerby Tidning

Vimmerby2023-11-05 07:00

“Loppis Vimmerby/Hultsfred” är Vimmerbys största loppisgrupp på Facebook med över 14 000 medlemmar. Administratören Urban Mattsson tror att spridningen kan vara en av orsakerna till att nätloppisar har ökat i popularitet.

– Det är lättillgängligt och stort upptagningsområde, säger han.

Han tror inte att Facebookloppisar konkurrerar med auktionssidor som Blocket och Tradera eftersom de har olika utbud.

– I Facebookgruppen är det mycket barngrejer, kläder och heminredning som läggs ut. Saker med lite lägre pris, säger Urban Mattsson.

undefined
Trots att loppisgrupperna på sociala medier blir fler finns det fortfarande ett stort intresse för fysiska loppisar. "Det är ju det som är tjusningen med riktiga loppisar, man har ingen aning om vad som kommer att finnas när man kommer dit" säger Caroline Strömbom.



Marianne Johansson, 79, är en aktiv medlem i Loppis Vimmerby/Hultsfred. På somrarna brukar hon och systern Anita ha loppis på Skeppet i Målilla. Hon tycker det är smidigt att köpa och sälja på Facebook.

– Det blir ju billigare om man kan byta, sälja och köpa på det viset, ibland hinner man knappt lägga ut vissa saker innan det är någon som vill köpa. Det blir sällan av att jag går på loppisar som är året runt numera, säger Marianne.

Till skillnad från en del andra i hennes generation har hon inga problem med det tekniska, tvärtom.

– Det tycker jag bara är roligt. Det är jätteskönt att ha det, det är inga problem att lägga upp saker i grupperna, säger hon.

undefined
Loppisexperten Caroline Strömbom tror att fler väljer att sälja sina använda kläder genom loppisgrupper idag än att skänka dem till fysiska secondhandbutiker.



Caroline Strömbom frekventerar både riktiga och digitala loppisar.

– Förr var det inte lika fint att handla i andra hand, det var inget som man ville skylta med direkt. Medan idag är det något man istället kanske skryter med, och det är ju bra!

Hon tror att online-trenden kan leda till att välgörenhetsorganisationer kan få in färre prylar.

– Om man har en dyrare jacka kanske man hellre säljer den själv och får in pengar till en ny, än att skänka en jacka som är värd lite mer. På Facebookgrupperna säljs det väldigt mycket kläder, och det talar väl också för att alla har för mycket kläder.

Men Caroline tror inte att Facebookloppisarna är ett hot mot de riktiga loppisarna.

– Att gå på loppis är så himla mycket mer än att hitta just det där man behöver. För många är det väldigt socialt och ett intresse, avkoppling och återhämtning, säger Caroline.

Hon menar att man kanske tappar den kunden som är ute efter en specifik vara, men inte på det stora hela.

– Det är ju det som är tjusningen med riktiga loppisar, man har ingen aning om vad som kommer att finnas när man kommer dit, säger Caroline.

undefined
För 20 år sedan lovade antikvitetshandlaren Lloyd Eriksson sig själv att aldrig börja sälja eller köpa varor på nätet – ett löfte han hållit fast vid.

Lloyd Eriksson är en inbiten antikvitetskännare med 54 år bakom sig i branschen. Han har lovat sig själv att aldrig börja med digital handel.

– Det ligger så långt ifrån kultur. Jag sa för 20 år sedan att jag varken ska köpa eller sälja på nätet. Och det har jag stått fast vid, säger han.

Lloyd tror att det digitala formatet ligger i tiden, men själv har han inget behov av att marknadsföra sina tjänster digitalt.

– Folk kommer till mig naturligt, jag hinner inte med alla förfrågningar. Fick jag in allt jag har önskelista på idag finge jag nog in 250 000 innan jag går och lägger mig. Jag har kunder som åker till mig från Skåne och Blekinge och pekar ut vad de vill ha. Skulle jag hålla på och vara ute på nätet och skicka paket ut åt alla håll finge jag jobba om nätterna, och det har jag ju nästan gjort ändå!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!