Ikväll bänkar sig ett par miljoner svenskar för en ny säsong av På spåret. Precis som vanligt är det 13 avsnitt, vilket under de senaste säsongerna har inneburit resor till just 13 svenska orter.
Vad gör då en ort till ett resmål? Det finns närmare 2 000 svenska tätorter som skulle kunna tänkas vara resmål i det populära tv-programmet. 162 av dessa har fått vara med i På spåret. Frågan är vad de har gemensamt.
Newsworthy har samlat ett tjugotal olika datapunkter om alla dessa orter för att försöka knäcka På spåret-koden.
Kanske finns den första ledtråden redan i programnamnet. Behöver det finnas en järnvägsstation på resmålet? Inte nödvändigtvis. Av de 162 svenska orter som hittills fått vara med i programmet finns det perronger i 128. Det finns ytterligare ungefär 350 svenska orter med tågstation där På spåret aldrig varit.
Den mest besökta orten är Stockholm, med åtta resor, följd av Göteborg och Malmö med sju resor var. Stora städer. Kanske kan storleken ha betydelse? Ja, det har den. Bara 26 av ungefär 1 700 orter med en befolkning under 5 000 invånare har varit med.
Samtidigt har 48 av 58 orter med 25 000 invånare eller fler dykt upp i programmet. De tio som inte varit med är alla utpräglade kransorter till i första hand Stockholm. Större orter har också en tendens att återkomma oftare. Ju fler invånare, desto fler besök.
Men storleken är inte allt. Två faktorer som visar sig vara minst lika viktiga som folkmängd är antalet turistmål (enligt Google Maps) och längden på ortens Wikipediaartikel. Nästan hälften av alla analyserade orter har Wikipediaartiklar som är kortare än 3 000 tecken, ingen av dem har varit resmål i På spåret. Av de med textlängder över 20 000 tecken har tre av fyra varit med. Hur ligger Vimmerby till här? Jo, texten på wikipedia är cirka 6 000 tecken lång.
Fler samband:
• Sportframgångar? Svag korrelation. Newsworthy kan inte se någon tydlig effekt av vare sig lag i högsta serierna i de största sporterna eller OS-medaljörer från orten. Edsbyn är trots rik bandyhistoria till exempel fortfarande obesökt. Samma sak med OS-medaljtäta Storumans kommun.
• Är orten ett administrativt centrum? Ja, det ökar sannolikheten att orten är ett resmål. Alla residensstäder har varit med, och det är ofta centralorten i kommunen som programmet kommer till.
• Antal turister? Javisst, det finns en tydlig effekt om resmålet är ett resmål i verkliga livet också – sannolikheten för att vara med i På spåret ökar med antalet gästnätter per capita i kommunen. Där ligger Vimmerby bra till.
Så vad säger På spåret-koden om Vimmerbys chanser att dyka upp under årets säsong? Newsworhys modell bedömer att Vimmerby skulle kunna vara ett av årets resmål.
Men i länet som helhet tror På spåret-koden att Kalmar är den ort som har störst chans att vara med i årets säsong. Skulle det istället handla om en för programmet helt ny destination ligger Nybro bäst till, även om det finns andra rookie-orter i landet som har lägre odds.
Ska man som tittare chansa och dra tidigt lönar det sig i regel att gissa på stora och välkända orter. Newsworthys På spåret-kod tror i år på bland annat Uppsala och Malmö, som inte har varit med sedan säsongen 2019/20. Andra starka kandidater inför årets säsong är Västerås, Kalmar och Norrköping som varit med fem gånger tidigare, men inte sedan 2017.
Vimmerby var med 1995, 2006 och 2020. Hultsfred har varit med en gång, 2003.
Här är årets deltagare:
Grupp 1: Emma Peters och Christopher Garplind, Peter Apelgren och Hector Apelgren, Jennifer Kücükaslan och Johan Kücükaslan.
Grupp 2: Niklas Källner och Lena Nordlund, Sofia Dalén och Kalle Möller, Marcus Berggren och Cecilia Berggren.
Grupp 3: Marie Agerhäll och Fritte Fritzson, Gry Forssell och Jonas Rhodiner, Kristin Lundell och Johan Hilton.