– Kostnaden bygger på en uppskattning av den arbetstid som gått åt till att hantera den arbetssituation som beskrivs i revisionsrapporten, skriver de i ett mail.
Kommunstyrelseförvaltningens har på begäran av revisionen tagit fram beräkningen som landar in på 2,6 miljoner kronor. Summan avser bara 2019.
Den högsta posten på 1,2 miljoner kronor gäller kommundirektörens lön, inklusive sjuklön.
Vad grundas den summan på?
– Den avser ungefär 50 procent av arbetstiden under första halvåret, 80 procent efter semestern, fram till sjukskrivningsperioden och därefter 30 procent fram till årsskiftet, skriver Jacob Käll och Carolina Leijonram.
Arbetstid som andra tjänstemän lagt på krisläget hamnar på cirka 950 000 kronor, enligt beräkningen. Det är i varierad grad fördelat på knappt tio personer under hösten. Bland annat har ett skyddsombud lagt 100 procent på krisen under september och oktober.
En HR-konsult har hyrts in två gånger för 78 000 kronor sammanlagt.
Alla summor avser lön plus personalkostnader på 40,15 procent.
– Produktionsbortfallet i och med att annat arbete inte blivit gjort räknas inte in alls, och det finns heller ingen uppskattning av vilket värde det kan röra sig om, skriver de.
Det är inte bara tjänstemän som lagt arbetstid på krisarbetet. Politiker, som i flera fall även har fasta arvoden i varierande grad, har utöver det fått extra ersättningar. Under hösten handlar det bland annat om 110 000 kronor som betalats ut till politikerna i den särskilda arbetsgrupp som tillsattes just på grund av krisen.
Hur har de kunnat få både fast arvode och extra ersättning?
– Kommunstyrelsen har utsett en arbetsgrupp och haft tillit till att den gör en bedömning om vilka insatser som varit nödvändiga för att varje vecka ta ansvar för att leda organisationen vidare ur arbetsmiljökrisen. Det är inte rimligt att räkna in den arbetsinsatsen i de fasta arvodena, svarar Jacob Käll och Carolina Leijonram.
– Även de extra arvodena till politiker är lågt beräknade i förhållande till den faktiska tid som gått åt till möten och att hantera situationen, anser de.
De framhåller att både arbetsgruppens och berörda tjänstemäns arbete med arbetsmiljökrisen fortsätter också i år på olika sätt. Bland annat med de åtgärder som kommunstyrelsen redovisat till revisorerna.