Privat aktör på spåret

Om drygt två månader tar en privat entreprenör, Veolia Transport AB, över tågtrafiken på Stångådalsbanan efter SJ. Kalmar Länstrafik AB tror att det ska fungera bättre nu än när ett annat privat företag tog över trafiken i början av 2000-talet.

Vimmerby2008-04-05 04:05

- Den här gången är det en bruttoupphandling, det innebär att det är KLT och Östgötatrafiken som tjänar pengar på tågtrafiken, inte Veolia. Bolaget utför bara trafiken åt oss, säger Karl-Johan Bodell, vd för KLT.
Veolia Transport AB är en del i en internationell koncern och hette tidigare Connex. Bolaget sysslar med både busstrafik och spårtrafik. När Ötraf och KLT handlade upp tågtrafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan förra året visade sig anbudet från Veolia Transport vara mest fördelaktigt.
- Vi tittade mycket på det ekonomiska perspektivet, eftersom vi redan i upphandlingsunderlaget hade ställt mycket tydliga och strikta krav om kvalitet, det ville säga att tågen ska rulla, och även punktlighet för tågtrafiken, säger Karl-Johan Bodell.
De senaste åren har SJ haft tågtrafiken, dessförinnan hade det privata företaget BK Tåg. Erfarenheterna från den perioden är att det var svårt med anslutningarna och tågbyten i Linköping, och problem med biljettförsäljningen eftersom det blev två olika tågföretag för alla som reste längre än Linköping.
Karl-Johan Bodell tror inte att de problemen riskerar att återuppstå.
- Nej, nu är det vi som står för trafiken, så vår förhoppning är att det ska fungera bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om