På dagens arbetsmarknad får 22 år anses vara en lång tid att spendera på en och samma arbetsplats. Speciellt i en bransch som generellt består av projektanställningar, säsongsuppdrag och timvikariat. Mats Genfors har dock varit undantaget som bekräftat regeln och har varit en person att räkna med år efter år på Astrid Lindgrens Värld.
Vimmerby Tidning möter Mats i hans och hans familjs tillfälliga boende i Vimmerby för att prata om hans år på ALV, teaterbranschen och känslorna som uppkommer när en ny era tar vid i livet.
– 22 år är en lång tid och jag har sett barn växa upp, bli föräldrar och återkomma till ALV för att presentera sina egna barn för mig. Att arbeta på ALV är så mycket mer än ett arbete och en teater, det är en plats där många relationer byggs, ofta livslånga. Speciellt relationerna till besökare och kollegor. Vid mötet med barnen skapas ofta känslomässiga band och känslominnen är ju sådana som stannar kvar länge och kan växa sig stora och starka, säger Mats Genfors.
Att Mats varit ett uppskattat inslag på Astrid Lindgrens Värld genom åren går inte att ta miste på. När Vimmerby Tidning läser igenom de mängder av kommentarer han fått på sitt Facebook-inlägg där han delar nyheten om att han inte med säkerhet kommer att fortsätta arbeta på ALV framöver står det bland annat så här:
- "Mats du är och förblir ALV för oss!! Alla värme och kärlek du gett genom åren, alla kramar."
- "Chockad men lycklig för den som fångar dig först nu när en så ödmjuk, skönsjungande och magisk på allt du gör! Kommer vara tillgänglig"
- "Men fy så tråkigt! Du är den största anledningen till att vi besökt ALV varje sommar i 12 år."
Mats Genfors har spelat olika karaktärer genom åren men den som han kanske är mest känd som och som han gestaltat under längst tid är den som Mattis i Ronja Rövardotter.
– Jag gestaltade Mattis i ungefär 15 års tid. Jag minns när jag och min familj flyttade hit, då välkomnandes jag av ett gäng pojkar som cyklade fram och tillbaka utanför vårt hus och sjöng rövarsången på gatan. Det är klart att de här karaktärerna påverkar en, det blir en del av ens identitet på något sätt, både i mig själv men även utåt för andra.
Mats berättar om hur arbetsplatsen, kollegorna, besökarna och arbetet blivit en stor och viktig del i hans liv.
– Dels har ALV blivit mitt läroverk och skola. Jag har inte en utbildning inom teater utan har lärt mig genom att spela alla dessa föreställningar och improvisera med publiken. Mötet med publiken och alla relationer jag byggt upp med besökare genom åren har varit otroliga. Samma sak gäller alla mina relationer till kollegorna. Det blir en väldigt familjär stämning här med stark tillit och närhet till varandra som skapas både via arbetet vi utför men även på grund av att vi umgås så intensivt under tiden vi är här. Nu går vi in i en darrig period såhär i slutet av säsongen när allt ska ta slut, många som flyttat hit tillfälligt vet inte riktigt vad som kommer att hända och de ska nu ge sig ut i en osäker bransch.
Mats berättar att även han nu kommer att ge sig ut i osäkerheten. Mats som tidigare haft en fast anställning på ALV fick i våras beskedet om att han blev uppsagd från den och numera har möjlighet till projektanställningar. Att ha en fast anställning är något de allra flesta av oss tar som en självklarhet och ser som en enorm trygghet.
Inom teaterbranschen ser dock förutsättningarna helt annorlunda ut och en fast anställning är där istället att betrakta som något ovanligt.
– Det vanligaste är att man får projektanställningar som sträcker sig över en viss tid. Eftersom jag haft min fasta anställning på ALV under så många år så är det här bitar som jag inte tidigare behövt fundera kring, jag har haft tur. Även fast jag varit i branschen under så många år så blir det här med att söka och hitta nya arbeten inom teaterbranschen något helt nytt för mig, säger han.
Mats berättar att han inte riktigt vet vad framtiden kommer att innebära på arbetsfronten och att han ger sig ut i något främmande och nytt.
– Jag ska börja söka jobb och får helt enkelt se vart jag hamnar. Jag känner mig inte jättesugen på att sätta mig i skolbänken igen, det skulle eventuellt vara någon KY-utbildning i så fall. Kanske att man kan bli rörmokare eller något sådant? De tjänar väl ganska bra och behöver nog inte jobba helg för att de är för dyra då.
När Mats berättar om sin situation blir det tydligt att det är många känslor inblandade.
– Min uppsägning var helt arbetsrättsligt korrekt även om den såklart kom med en hel drös av tankar och känslor. Det är klart att det känns tråkigt och det är lätt att ta det personligt även om jag nånstans förstår att det handlar om andra saker. När det känns bra på scen så finns det inget i världen som motsvarar det, det är klart att det är skrämmande att nu ge sig ut och inte veta om jag kommer att fortsätta göra det jag gjort de senaste 22 åren.
Vimmerby Tidning har varit i kontakt med Astrid Lindgrens Värld angående Mats Genfors uppsägning. Nicholas Lindström, teaterchef, har kommit med följande svar:
"Vi uttalar oss inte om enskilda medarbetare eller ärenden. Företaget omorganiserar när verksamheten så kräver för att nå våra uppsatta mål. Vi följer lag och avtal och förhandlar med fackliga parter vid alla större omorganisationer. Vi har full förståelse att det rör upp känslor vid förändringar och det kan vi bara beklaga. Hur organisationens framtida bemanning ser ut kan vi inte säga i dagsläget.", skriver han i ett mejl.