Under drygt en vecka spelar UR in radiodramat "En annan Albin" för årskurs 4-6 på Fabriken i Vimmerby. Berättelsen baseras på boken med samma namn av författaren Johan Unenge. Fem barnroller finns i dramat och huvudrollen Albin spelas av lokala förmågan Leon Sandelius.
– Det var min regissör från när jag gjorde "Bröderna Lejonhjärta" för Sveriges Radio som tipsade om mig och så hörde de av sig, säger Sandelius som parerar inspelingen med arbete i Astrid Lindgrens Värld.
Förutom Albin finns det ytterligare fyra barnroller i dramat: Kevin Barman från Vena spelar Omar; Ebba Berger från Ankarsrum spelar Chania, Selma McShane från Lund spelar Emma och TinTin Andersson från Mönsterås spelar Markus, och det har varit lärorikt att gå in i karaktärer som skiljer sig från deras egen personlighet.
– Man försöker släppa sig själv och mer tänka hur den här personen hade gjort. Under inspelningen lär man känna sin karaktär mer och mer och det blir enklare då, säger Sandelius.
– Sen får man också läsa in sig och hänga med när de andra spelar in och då förstår man mer hur ens egna karaktär ska vara, säger Berger.
Alla är de eniga – det här har varit en jätterolig upplevelse och skådespel är något de vill syssla mer med i framtiden.
– Jag har alltid drömt om att få vara med i en film men det är så brett som skådespelare så man kan göra så mycket olika, det gillar jag, säger Berger.
– Jag håller med. Men julnörd som jag är skulle jag vilja vara med i julkalendern. Det är väl den stora drömmen, säger Sandelius.
Berättelsen handlar om en pojke som är ensam och utanför bland både barn, vuxna och den egna familjen. Karin Andersson har skrivit manuset och regisserar radiodramat.
– Albin kommer bort under en orientering och det blir ett kraftigt oväder. Det tar lite för lång tid innan någon märker att han är borta så när de väl hittar honom har alla väldigt dåligt samvete. Då får han istället jättemycket uppmärksamhet som han inte riktigt är van vid eller kan hantera, men som han senare gör allt för att hålla kvar, säger Andersson.
I höst kommer skolor i landet kunna lyssna på och arbeta med berättelsen.
– Att lära sig att hantera makt, hur stark drivkraft social status är och att man vill vara en del av gemenskapen är några saker som kan lyftas. Men också att hitta sig själv och förstå vad riktig vänskap är, säger Andersson.