Rapport: Snedfördelning drabbar Vimmerbyborna

Sydsvenska Handelskammaren har analyserat hur investeringarna i den nationella transportplanen fördelas. Slutsatsen? Kalmar län har missgynnats under många år.

Fördelning av 248 miljarder i regionala investeringar enligt den nuvarande nationella transportplanen, per region.

Fördelning av 248 miljarder i regionala investeringar enligt den nuvarande nationella transportplanen, per region.

Foto: Sydsvenska Handelskammaren

Vimmerby2021-01-27 18:00

Den nuvarande nationella transportplanen spänner över tidsperioden 2018–2029 och omfattar både nationella och regionala projekt. Sydsvenska handelskammaren har analyserats hur pengarna fördelas i rapporten ”Hela kungariket och halva pengarna”.

Av de 248 miljarder som avsatts till regionala investeringar under den nuvarande planeringsperioden kommer över 50 procent, 133 miljarder, att investeras i Stockholm och Västra Götaland. I Kalmar län kommer 0.5 miljarder investeras – det tredje lägsta beloppet per region. 

undefined
Fördelning av 248 miljarder i regionala investeringar enligt den nuvarande nationella transportplanen, per region.

Fördelningen skulle kunna motiveras med folktätheten i storstadsregionerna. Därför har handelskammaren gjort en relativ jämförelse och räknat på investeringar per invånare. Rikssnittet skulle då bli 24 300 kronor per person. Mest får då Södermanland, med 66 700 kronor per invånare. I Kalmar län blir siffran 2 200 kronor per invånare, vilket är det näst lägsta beloppet per invånare. 

undefined
Fördelning av 248 miljarder i regionala investeringar enligt den nuvarande nationella transportplanen, per invånare.

För att förstå om skillnaderna är tillfälliga eller mer långtgående har handelskammaren också tittat på utvecklingen sedan 2010, och kommer till slutsatsen att Kalmar län länge har missgynnats. 

Medelvärdet på riksgenomsnittet av regionala investeringar är runt 10 miljarder kronor per region, under perioden 2010 – 2029. För Stockholm och Västra Götaland är medelvärdet på investeringarna 73 respektive 55 miljarder i genomsnitt. För region Kalmar är medelvärdet på investeringarna 0,7 miljarder under samma period – det tredje lägsta medelvärdet per region.

undefined
Statistiken för 2010 - 2029 baseras på medelvärdet av tre nationella planer från Trafikverket, medelvärde per region.

När fördelningen under perioden från 2010 räknas om till investeringar per invånare hamnar beloppet på 3 000 kronor per invånare i Kalmar län, vilket är det näst lägsta beloppet i Sverige, och en bra bit under rikssnittet på 21 600 per invånare. 

undefined
Statistiken för 2010 - 2029 baseras på medelvärdet av tre nationella planer från Trafikverket, medelvärde per invånare.

Om alla Sveriges invånare skulle tilldelas exakt lika stora investeringar skulle den procentuella ökningen för Kalmar län bli + 991 procent, enligt rapporten. 

Sydsvenska handelskammaren, som är en privat organisation som arbetar i sydsvenska företags intresse, drar slutsatsen att regeringen under lång tid har ”frångått sitt mål att med svensk infrastruktursatsning ge förutsättningar för att ”…säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!