Turismen växer så det knakar i Sverige och inte minst har antalet besökare från länder utanför Europa ökat. Det här är en tendens som märks också i Vimmerby, även om de mer långväga gästerna fortfarande är i minoritet.
– Vi har väldigt mycket tyskar och danskar, men det kommer också alltfler turister från länder som Italien och Schweiz. Asien kommer också alltmer, även om siffrorna fortfarande är små. Men vi ser ju vilken potential som finns, säger Piroska Kallay.
Av de uppskattningsvis 700 000 som väntas besöka Vimmerby i sommar kommer naturligtvis bara en bråkdel in på turistbyrån. Men det ökade trycket i gamla rådhuset är ändå en fingervisning.
– Vi har haft drygt 100 fler besökare från påsk till mitten av juni, jämfört med i fjol. Förmedlingen av privatrumsövernattningar har gått mycket bättre och ligger på en ökning i 35 procent i gästnätter. Och vi säljer väldigt mycket mer i butiken.
Vad beror då ökningen på?
– Jag tror den har flera orsaker. Mycket handlar om den allt bredare mediabevakningen av utländska journalister och bloggare. När det gäller den danska marknaden tror jag också att Jens Andersens tv-program om Astrid Lindgren påverkat.
Astridturismen är förstås dominerande i Vimmerby och den vanligaste frågan är hur man hittar till barndomshemmet, eller när öppnar...
Men många nöjer sig också med att bara komma hit och besöka exempelvis Katthult eller Bullerbyn även när det inte är öppet. Vi ser också att besöksmål som älgparken i Virum blir allt mer efterfrågat.
Vid sidan av Astrid finns annat som lockar i Vimmerby.
– Naturen. Vandringsleder och cykelleder är väldigt populära, och vi har ju också en hel del av det att erbjuda. För utländska besökare är allemansrätten något exklusivt. Nationalparken är det också många som vill besöka, säger Emelie Madsen på turistbyrån.
Nya siffror från Tillväxtverket visar att turistnäringen förra året omsatte 300 miljarder kronor. Det är en dubblering från år 2000. Sedan 2012 har de utomeuropeiska turisternas övernattningar ökat med 70 procent.
– Turisterna lägger mest pengar på boende och restaurang. Nästan lika mycket lägger de på resor och transporter. Kultur däremot skapar inte lika stora ekonomiska värden, men både kultur och natur fungerar som magneter för turister och gör att de väljer just Sverige, säger Sofi Sjöberg, analytiker på Tillväxtverket, i ett pressmeddelande.