"Regeringen bidrar till avfolkningen"

Det finns inga pengar till vare sig Stångådalsbanan eller Tjustbanan i regeringens nationella trafikplan. Det får Vimmerbys kommunalråd Micael Glennfalk (M) att ilskna till.
- Regeringen bidrar till avfolkningen, säger han.

Kritisk. Kommunalrådet Micael Glennfalk ogillar att regeringen inte satsar på en upprustning av Stångådalsbanan.

Kritisk. Kommunalrådet Micael Glennfalk ogillar att regeringen inte satsar på en upprustning av Stångådalsbanan.

Foto:

Vimmerby2014-04-17 06:27


Regeringen satsar 522 miljarder på infrastrukturen mellan 2014 och 2025. Av den summan går 241 miljarder till underhåll och 281 till ny infrastruktur.
Men mycket pengar till Kalmar län blir det inte. Bara fyra projekt i länet ingår i planen: E22 ska byggas om på två ställen för 477 miljoner, järnvägen i Trekanten ska byggas om för 98 miljoner kronor och med finns även en satsning på järnvägen mellan Alvesta och Kalmar.
Utöver det har länet en kostnadsram på 836 miljoner kronor som man själv beslutar om.

Förbisåg krav
Kalmar län krävde en upprustning av Stångådalsbanan för cirka 925 miljoner kronor, men någon sådan blir det alltså inte. En studie som undersöker förhållandet mellan Kalmar och Linköping pågår - men Trafikverket menar att en upprustning blir för dyr.
- Är det något den inte är så är det för dyr. Vi har varit väldigt modesta i det kravet och hela nationella planen är ingen rolig läsning för Kalmar län. Det är sparsamt med investeringar i Kalmar län överhuvudtaget och vi kan inte vara annat än besvikna, konstaterar Micael Glennfalk (M) och fortsätter:
- Nästan alla regeringens satsningar görs på den västra delen av E4:n. Vi är en skuggsida i Sverige och det beror på den gamla Sovjettiden. Vi har legat för nära järnridån.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om