Regeringen satsar på turismen i Vimmerby

Regeringen anser att Vimmerby är en av de fem destinationer i Sverige som har störst potential att utveckla en hållbar turism och nå en större internationell publik.Därför får Vimmerby vara med och dela på 60 miljoner kronor från Tillväxtverket.- Det här säger en del om styrkan i Vimmerby, säger en glad näringslivschef, Patrik Kinnbom.

Vimmerby2012-06-07 06:13


Statliga Tillväxtverket har fått regeringens uppdrag att välja ut fem pilotdestinationer, som tillsammans får dela på sextio miljoner kronor de kommande tre åren. Pengarna ska enligt Tillväxtverkets kriterier användas till att "stärka och utveckla hållbara turistdestinationer samt stärka innovationsförmågan, öka kvaliteten och den internationella konkurrenskraften i små och medelstora turist- och upplevelseföretag."
Med hjälp av projektet vill man nå branschens mål att svensk turism 2020 ska omsätta 500 miljarder kronor och sysselsätta 300 000 personer - dubbelt så många som i dag.

"Globalt sug"
Exakt hur pengarna ska fördelas mellan de fem destinationerna Vimmerby, Bohuslän, Kiruna, Stockholms skärgård och Åre, som ska bli "helhetsupplevelser av toppklass", vet man ännu inte.
- Att vi blivit utvalda betyder absolut mest. Marknadsvärdet i det är enormt. Men vi hoppas förstås att pengarna delas rakt av mellan oss fem. I Vimmerby har vi en framtagen strategi för turismarbetet -nu får vi möjlighet att gå från ord till handling. Det kommer att bli viktigt för hela regionen, säger kommunens näringslivschef Patrik Kinnbom.
I ansökan talar Vimmerby kommun om "det globala suget efter Astrid Lindgrens världar". Man pekar också på den unika attraktionskraften i kopplingen till Astrid Lindgren, som är född i Vimmerby. Det är den kopplingen som bär turismen i området.
Temaparken Astrid Lindgrens Värld blev i fjol valt till Sveriges bästa upplevelse i en internationell omröstning och investerar 95 miljoner i en ny Emilmiljö, som ska invigas nästa år.
- Vi är helt övertygade om att den Astrid Lindgren-relaterade turismen kommer att växa ännu mer i framtiden. Vi jobbar ju med ett kulturarv av internationell betydelse, säger Kjell Åke Hansson, vd för Astrid Lindgrens Näs, som förra året ökade sitt besöksantal med trettioåtta procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om