Regionen lämnar samarbete om 1177

Region Kalmar län har lämnat det nationella samarbetet med telefonmottagningen på 1177.

Emmy Ahlstedt

Emmy Ahlstedt

Foto: Lotta Gometz

Vimmerby2023-09-05 17:09

1177 är numret som för många länsbor är första kontakten med vården när man känner sig dålig, och läget inte är akut. Här får man rådgivning om hur man ska agera.

Problemet har varit att under perioder har väntetiderna på att få prata med en sjuksköterska varit långa. I ett pressmeddelande säger den rödgröna ledningen att det är problematiskt: "Om ingen svarar på 1177 på telefon leder det ofta till onödiga akutbesök."

I teorin så skulle det nationella samarbetet minska kötiderna. När ett län hade hög belastning skulle en sjuksköterska i ett annat län kunna svara.

I praktiken tycker man i Region Kalmar län att samarbetet inte gett vad man hoppats på.

– När kötiderna har varit långa så har det försvårat för oss att göra insatser som märks här i Kalmar län, säger Emmy Ahlstedt (C) regionråd.

Förstärkningar i Kalmar län har inte gett utdelning när man varit del av en större organisation.

undefined
Emmy Ahlstedt

Därför kommer man att säga upp samarbetet vid årsskiftet. I vår kommer förändringen att träda i kraft. Meningen är att länets invånare inte ska märka förändringen. Telefontjänsten ska vara bemannad med sjuksköterskor under dygnets alla timmar.

Finns det en risk att ni blir mer sårbara när ni blir en mindre organisation?

– Den risken finns, men vi har gjort riskanalyser, och vi gör det här för att förbättra tillgängligheten, säger Emmy Ahlstedt.

Hon säger också att regionen inte utesluter samarbeten i framtiden med andra regioner. En möjlighet kan vara att ett samarbete med de andra länen i den Sydöstra sjukvårdsregionen: Jönköping och Östergötland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!