Reklamaren reder ut årets valaffischer

Nu sitter valaffischerna uppe inför valet. Jimmy Andersson har stor erfarenhet inom reklambranschen och reder ut vad som egentligen är en bra valaffisch.

"I reklambranschens tidningar pratade man tidigt om att vi sannolikt kunde förvänta oss leende politikers ansikten eller i halvfigur i reklamen från de politiska partierna. Man förväntade sig även att budskapen skulle vara förhållandevis försiktiga och med övergripande budskap" säger Jimmy Andersson.

"I reklambranschens tidningar pratade man tidigt om att vi sannolikt kunde förvänta oss leende politikers ansikten eller i halvfigur i reklamen från de politiska partierna. Man förväntade sig även att budskapen skulle vara förhållandevis försiktiga och med övergripande budskap" säger Jimmy Andersson.

Foto: Victoria Otternäs

Vimmerby2022-08-22 12:00

Nu börjar valet närma sig och sedan någon vecka tillbaka får de lokala partierna sätta upp sina valaffischer längs vägarna. Jimmy Andersson är VD på Effect Reklambyrå och har jobbat inom branschen i många år. Han berättar att syftet med valaffischer ofta handlar om att förstärka andra budskap.

– Affischen är ett snabbt medie, vi ser den när vi passerar i trafiken. Det gäller även här i Vimmerby där affischerna finns uppsatta längs de mest trafikerade stråken. Därför kräver det att budskapet måste vara extremt tydligt och enkelt att uppfatta, korta texter och bilder vi snabbt förstår.

undefined
"När jag ser den röda på Socialdemokraterna så reagerar jag snabbare på den än när jag ser KD där borta. Den röda är tydligare i sitt budskap beroende på färgen. För jag läser inte vad det står egentligen" säger Jimmy Andersson.

Socialdemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna har satt upp sina valaffischer på Vimmerbys gator. Vänsterpartiet har valt att inte sätta upp några affischer i år, samma beslut tog de även förra valet.

– När jag ska utvärdera reklam brukar jag använda mig av en enkel regel och ställa tre frågor. Vad vill avsändaren att jag ska tänka, känna och göra? När det gäller årets valaffischer tror jag det viktigaste är att affischerna ska påminna om att verkligen rösta den 11 september, säger Jimmy Andersson och fortsätter:

– Formgivningen är snarlik varandra med leende politiker i halvfigur, till och med budskapen tangerar varandra i flera fall. Det är inte mycket som överraskar, inget som väcker särskild uppmärksamhet, inget som gör mig upprörd eller som känns som humor.

undefined
Moderaternas valaffisch går i samma linje som de andra med bild och tillhörande text. Dock menar Jimmy Andersson att texten kan upplevas generaliserande och att det är svårt att veta vad de vill säga.

Jimmy andersson berättar också att logotyper och val av färg spelar roll.

– Logotyperna och de tydliga politiska färgerna gör att S, M, KD och C känner jag igen direkt på långt avstånd. SD:s logotyp är däremot betydligt mer svårläst, närmast omöjlig. Trots det ser jag direkt vem avsändaren är genom andra särskiljande drag, det är ju trots allt inte så många partier att välja mellan.

undefined
"Vården ligger högt upp och vi som bor i Vimmerby vet att Gudrun driver vårdfrågorna. Jag måste nog säga att den är rätt stark. Kommunikativt tycker jag att den ligger rätt." säger Jimmy Andersson.

På flera av valaffischerna förekommer lokala politiska personer som är kända för allmänheten. Det tillsammans med budskap som rör Vimmerby.

– Det tycker jag fungerar bra. En Helen, en Gudrun eller en Marie får mig att titta en extra gång på affischen. Jag reagerar och tittar även en extra gång på budskapet.

undefined
"Det som särskiljer sig är SDs affischer med lätt annorlunda grafiska uttryck. Jag har tidigare läst att SD inte lade så stor vikt vid budskapen på affischerna, 'våra väljare vet redan vad vi vill'. Den grundtanken verkar finnas kvar även idag." berättar Jimmy Andersson.

Jimmy Andersson pratar också om att de olika budskapen liknar varandra på flera sätt.

– Det blir en bekräftelse och påminnelse om vad jag tidigare hört och tagit till mig. De lokala politiska kändisarna ska väcka min sympati, skapa tillit och förtroende.

undefined
Centerpartiets valaffisch följer också de andra partiernas väg. En lokal politiker med ett budskap som ska representera partiet.
"När det gäller reklam är frekvens ett viktigt begrepp, det handlar om hur ofta vi kan nås av ett budskap, gärna genom olika kompletterande mediekanaler" säger Jimmy Andersson.
"När det gäller reklam är frekvens ett viktigt begrepp, det handlar om hur ofta vi kan nås av ett budskap, gärna genom olika kompletterande mediekanaler" säger Jimmy Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!