Nu börjar valet närma sig och sedan någon vecka tillbaka får de lokala partierna sätta upp sina valaffischer längs vägarna. Jimmy Andersson är VD på Effect Reklambyrå och har jobbat inom branschen i många år. Han berättar att syftet med valaffischer ofta handlar om att förstärka andra budskap.
– Affischen är ett snabbt medie, vi ser den när vi passerar i trafiken. Det gäller även här i Vimmerby där affischerna finns uppsatta längs de mest trafikerade stråken. Därför kräver det att budskapet måste vara extremt tydligt och enkelt att uppfatta, korta texter och bilder vi snabbt förstår.
Socialdemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna har satt upp sina valaffischer på Vimmerbys gator. Vänsterpartiet har valt att inte sätta upp några affischer i år, samma beslut tog de även förra valet.
– När jag ska utvärdera reklam brukar jag använda mig av en enkel regel och ställa tre frågor. Vad vill avsändaren att jag ska tänka, känna och göra? När det gäller årets valaffischer tror jag det viktigaste är att affischerna ska påminna om att verkligen rösta den 11 september, säger Jimmy Andersson och fortsätter:
– Formgivningen är snarlik varandra med leende politiker i halvfigur, till och med budskapen tangerar varandra i flera fall. Det är inte mycket som överraskar, inget som väcker särskild uppmärksamhet, inget som gör mig upprörd eller som känns som humor.
Jimmy andersson berättar också att logotyper och val av färg spelar roll.
– Logotyperna och de tydliga politiska färgerna gör att S, M, KD och C känner jag igen direkt på långt avstånd. SD:s logotyp är däremot betydligt mer svårläst, närmast omöjlig. Trots det ser jag direkt vem avsändaren är genom andra särskiljande drag, det är ju trots allt inte så många partier att välja mellan.
På flera av valaffischerna förekommer lokala politiska personer som är kända för allmänheten. Det tillsammans med budskap som rör Vimmerby.
– Det tycker jag fungerar bra. En Helen, en Gudrun eller en Marie får mig att titta en extra gång på affischen. Jag reagerar och tittar även en extra gång på budskapet.
Jimmy Andersson pratar också om att de olika budskapen liknar varandra på flera sätt.
– Det blir en bekräftelse och påminnelse om vad jag tidigare hört och tagit till mig. De lokala politiska kändisarna ska väcka min sympati, skapa tillit och förtroende.