Att jämföra besökssiffror är lite som att jämföra äpplen och päron, betonar Jocke Johansson, när maj 2018 går in i sommarmånaden juni.
– Det är mycket som påverkar. Hur många dagar vi haft öppet, i år hade vi öppet tio dagar mer än maj förra året. Företagsdagar som drar tusentals extra besökare, slår också mycket. I år har exempelvis Rädda Barnen sin dag 2 juni. Andra år har de den i maj.
Svårt att göra en rättvis jämförelse alltså, men Jocke Johansson är nöjd.
– 41 900 besökare på 23 dagar är väldigt bra och en ökning på 31 procent jämfört med i fjol. Den näst bästa maj på 15 år är absolut en bra siffra.
Förra året var det snubblande nära att Astrid Lindgrens Värld nådde målet 500 000 besökare.
– Det fattades 9 000, och det kan man hämta in på några bra septemberhelger, eller en bra start, som vi fått i år. Jag tycker att vi har bättre förutsättningar att lyckas nå en halv miljon besökare i år, när vi skapat så mycket fler bäddar.
Men framgång mäts inte bara i besökssiffror. Det handlar också om hur mycket besökarna konsumerar.
– Besökare är viktigt, men lika viktigt är vad som står kvar på sista raden i bokslutet, det vi ska betala löner och utveckla parken för. Vi hade kunnat nå den magiska gränsen en halv miljon besökare om vi fortsatt med kvällsteater på sommaren. Men med insats vi gjorde kontra besökare vi fick bar det sig inte, vi hade inte riktigt kostnadstäckning för den verksamheten.