Enligt Trafikverket har antalet A-traktorer i Sverige ökat med cirka 27 procent på mindre än ett år. Dessutom ser man en ökning av andra bilmärken än den mer traditionella Volvon efter en regeländring under 2020.
"Människors åsikter om A-traktorer skiljer sig åt. Allt från att det är fordon som fyller en viktig funktion för att säkerställa mobilitet på landsbygden till att det är ett fordon som borde förbjudas. Klart är att fordonstypen väcker känslor", konstaterar Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
I dag är 57 procent av alla A-traktorer i Sverige en Volvo, men BMW-traktorerna har sedan den juli 2020 mer än fördubblats och uppgår i dag till cirka 1 700 fordon. Den största procentuella ökningen står märket Audi för. Innan den 15 juli fanns endast 51 A-traktorer av märket och efter regeländringen har 431 tillkommit.
I Vimmerby har antalet A-traktorer ökat med 18 procent under 2020, enligt statistik vi fått ta del av. Under de senaste 10 åren har antalet ökat med 164 procent vilket motsvarar en ökning på 74 stycken. Men i dagsläget märks inte ökningen.
– Nej, det märker vi inte av. Det är en relativt liten ökning, menar kommunpolis Håkan Karlsson.
Sköter de sig, de lokala förarna?
– Delvis. Granngården och Dollarstore håller parkeringarna stängda på grund av nedskräpning. Men annars är det främst musiken vi brukar få in anmärkningar på, inte körandet i sig.