Under våren 2018 genomförde Skolinspektionen tillsyn av Astrid Lindgrens skola. I maj kom beslutet och kritiken var då omfattande. Man slog ner på nio olika punkter och förelade Vimmerby kommun att vid vite av 500 000 kronor vidta åtgärder för att avhjälpa påtalade brister.
På onsdagen kom beslutet efter den uppföljning som gjordes i november. På samtliga områden, förutom ett, anser Skolinspektionen att Vimmerby kommun avhjälpt bristerna. Området som fortfarande felar handlar om att elever i behov av studiehandledning på modersmål i form av extra anpassningar ska ges det, samt att eventuella behov av särskilt stöd i form av studiehandledning på modersmål skyndsamt utreds. Senast 30 augusti 2019 ska detta vara åtgärdat och vitet är denna gång satt till 100 000 kronor.
Trots detta var det en både lättad och glad rektor för högstadiet på Astrid Lindgrens skola, Josephine Svensson, som tog del av det tolv sidor långa beslutet.
– Det första beslutet var ju både omfattande och skarpt, även om det inte var helt oväntat. Då kändes det som att man stod vid Mount Everest fot och skulle över, så det här var bättre än jag vågade hoppas på. Det känns så oerhört skönt att det hårda arbetet på alla nivåer – huvudman, förvaltning och vi på skolan – ger resultat.
– Vi får också se detta som ett ständigt pågående förbättrings- och förändringsarbete som vi tar med oss – något positivt. Vi har gjort en jätteresa, men under resans gång har saker synliggjorts och alla har tvingats prata om verksamheten i utvecklingssyfte. Nu vänder och vrider vi på alla strukturer för att förbättra och förgylla det vi har, menar Josephine Svensson.
Det område där man inte godkänns av Skolinspektionen var man från skolans sida både medveten och förberedd på.
– Men för oss som liten kommun är det svårt att leva upp till kraven. Det finns så väldigt många små språk till vilka vi helt enkelt inte hittar modersmålslärare.
Josephine Svensson menar att det inte går att jämföra förutsättningarna i en liten landsbygdskommun med hur det är i en storstad.
– Man blir ju tyvärr begränsad i möjlighet att anställa, och vad gör man om ingen söker en tjänst? Vi måste så klart agera på bästa sätt utifrån det vi har. Det finns en del digitala resurser samt fjärrundervisning, som har utvecklats ganska mycket den senaste tiden. Samtidigt är det förenat med stora kostnader, så det här kommer bli ett omfattande arbete på huvudmannanivå tillsammans med oss skolledare.