Rektorn om vapenbeslag och situationen på AL-skolan

Under hösten beslagtogs vapenliknande föremål vid tre olika tillfällen på skolan. Tidigare i veckan slog skyddsombud larm om att situationen är ohållbar för såväl elever som personal. Nu väljer rektorn på Astrid Lindgrens skola, Joesphine Svensson, att själv berätta om situationen.

"Det kan låta dramatiskt men det finns ingen anledning att känna oro anser jag" säger rektorn om situationen på AL-skolan. Foto: Arkiv

"Det kan låta dramatiskt men det finns ingen anledning att känna oro anser jag" säger rektorn om situationen på AL-skolan. Foto: Arkiv

Foto:

Vimmerby2018-02-16 05:50

I anmälan till Arbetsmiljöverket som lämnades in tidigare i veckan, beskriver ett skyddsombud att elever haft vapen med sig till skolan och personalen får "dagligen utstå kränkningar, hårda ord och diverse mycket otrevliga ord". Rektor Josephine Svensson säger att man tar oron på största allvar.

- Absolut ser vi jätteallvarligt på det här.

Vad är det som egentligen har hänt på skolan?

- Det handlar om en mindre elevgrupp i en klass på skolan som vi har utmaningar med i verksamheten. Ibland använder de kränkande ord mot personal, men även mot andra elever.

I anmälan till Arbetsmiljöverket står det att elever har tagit med vapen till skolan. Vad är din kommentar kring det?

- Jag vill vara tydlig med att det handlar om två skilda saker, den kränkande behandlingen hör inte ihop med anmälan om vapen. Men i höstas fick vi höra att någon var orolig att det kunde vara så att en elev hade vapen med sig till skolan. Så vi vittjade elevskåp och hittade och beslagtog då en soft air gun.

- Det var aldrig någon elev som hade haft den riktad mot någon annan utan den förvarades i en väska, säger Josephine, och berättar att händelsen polisanmäldes och följde upp händelsen med vårdnadshavare och elev.

Vid det andra tillfället ska en elev ha haft ett vapenliknande föremål i sin ryggsäck, som även det beslagtogs.

- Detta var i oktober någon gång. Då hittade vi en hemmagjord slangbella och det kan man ju använda som vapen. Jag ansåg inte att man ska ha sådant i skolan så det polisanmäldes det också.

Tredje fallet där det uppmärksammades att en elev haft ett vapenliknande föremål var i november månad.

- Vi fick då höra att en annan elev hade ett vasst föremål och det var en kniv som eleven hade med till skolan. Det var en typ av materialkniv man skär i kartong med, nästan som en tapetkniv, som vi då beslagtog.

Josephine Svensson säger att det trots dessa händelser, inte råder någon dramatisk situation på skolan.

- Jag förstår att det låter dramatiskt, men jag kan inte säga att det varit någon direkt dramatik i skolan. Det här har skett under situationer där egentligen ingen annan elev har märkt vad som har hänt. Inga elever pratar om otrygghet i skolan så vi anser att vi har klarat av de här situationerna ganska bra.

Anser du att elever eller föräldrar bör känna oro?

- Ur min synvinkel finns det ingen anledning till oro.

Trots att flera elever har tagit med vapenliknande föremål till skolan?

- Det handlar om två elever som gjort detta och det har aldrig förekommit några hot mot någon när det gäller vapnen, inga hot har uttalats om att föremålen ska användas. Utan några elever har haft dem i sin väska eller sitt skåp och vi har beslagtagit dessa.

När det gäller larmet om kränkande behandlingar mot personal och elever säger Josephine Svensson så här;

- Jag ser allvarligt på alla arbetsmiljöproblem, det gör jag i allra högsta grad i det här fallet också. En 66a-anmälan har ju gjorts där man uttryckte att i princip inga insatser har gjorts. Men det har det skulle jag vilja säga, så de uppgifterna stämmer inte.

Vilka insatser har gjorts?

- Vi har exempelvis två extra vuxna i klassrummet i den aktuella klassen. Vi har arbetat med kurator och ungdomspedagog när det gäller respekt och relationsbyggande med både elever och personal, vi har haft enskilda samtal och flera möten med vårdnadshavare, vi har gjort tre polisanmälningar.

- Vi har även haft avstängning av elever under kort tid, två tillfällen. Och det är ovanligt att man gör avstängningar för det ska användas mycket restriktivt, men vi har använt det två gånger.

Varför blev det möte som skyddsombud hade efterfrågat inställt i februari?

- Mötet som skulle ske i februari ställdes in på grund av sjukdom. Det ska ju ske ett skriftligt svar på anmälan och det är skyddsombudet missnöjd med att svaret inte getts, och det svar jag kan ge är att det beror på sjukdom.

Vad är din kommentar kring att personal larmar om att man inte vågar gå till jobbet?

- Jag tycker det är mycket tråkigt om det är så. Något sådant har inte kommit till min kännedom, utan det jag har fått höra har mer handlat om att personal sagt att man känner sig trött, att det är tungt och en tung arbetsbörda. Då har jag gjort insatser med extra resurser för att personalen ska kunna få hjälp. Företagsvård erbjuds kontinuerligt, men vi ser såklart allvarligt på det.

Hur går skolan vidare?

- Vi jobbar med handledning för personalen i hanterandet och fortsatt arbete med familjerna, vårdnadshavare och elever. Man måste tänka på är barn det handlar om och det finns en anledning till att sådant här sker. Därför jobbar vi med bakomliggande orsaker till varför ett barn år dåligt, för det här är ju ett uttryck för det.

- Jag jobbar också nära min egen chef och förvaltningen för att vi ska vara säkra på att vi hanterar det på rätt sätt.

Är du rädd för hända något på skolan?

- Nej, jag är inte det. Det kanske låter kaxigt eller nonchalant och det menar jag inte, men det är väldigt lugnt på skolan. Vi arbetar mycket med personal som rör sig där eleverna rör sig när de inte har lektion, för de ska uppleva en trygghet. Vi frågar ofta eleverna hur de känner sig. De här problemen finns inom en elevgrupp, det är inte ett utbrett problem på skolan. Men såklart påverkas hela klassen och personalen som jobbar med klassen.

- Mitt syfte att alla ska må bra men det krävs ett grundläggande jobb.

Ser du något stopp på problemsituationen?

- Jag är en obotlig optimist och vi ska finna rätsida på det här. Liknande händelser har hänt förr på skolor. Som tur är är det inte varje år, men med jämna mellanrum kommer det utmaningar som blir tufft att hantera, säger Josephine Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om