Av dokument inskickade till Skolinspektionen av Storebro skola framgår det att skolan bedömer att flera elever inte kommer att nå kunskapskraven i årskurs 1 vid lärsårets slut. Trots det saknar skolan, enligt Skolinspektionen, elever med särskilt stöd eller upprättat åtgärdsprogram från förskoleklass upp till årskurs 3, vilket strider mot skollagen.
– Skolinspektionen har talat och vi måste se det som vår uppgift att rätt till. Jag har pratat med lärarna och vi har en plan för hur vi går vidare, säger rektor Hetem Begu.
Skolinspektionen bedömer att Storebro skola brister i arbetet med att uppmärksamma och utreda elevers behov av särskilt stöd. Elever bedöms ha extra anpassningar under lång tid utan att utreda behovet vidare. Dessutom utredes inte anmälningar om eventuellt behov av särskilt stöd skyndsamt.
– Skolan anser att vi arbetar med extra anpassningar och särskilt stöd men jag har ett telefonmöte med Skolinspektionen den 16 juni som jag vill invänta innan jag uttalar mig ytterligare, säger Hetem Begu.
På Storebro skola finns sju klasslärare – samtliga med pedagogisk utbildning – och av intervjuer framgår det att man bedömt de extra anpassningar som tagits fram för elever som tillräckliga. Två stycken lärare är även förstelärare och tillhör pott två vilket innebär att de har en förhöjd månadslön om minst 10 000 kronor för att bedriva utvecklingsarbete på skolan.
– Vi har sett en fantastisk progression hos eleverna tack vare förstelärarnas arbete men Skolinspektionen ser det inte med samma ögon utan anser att vi behöver göra mer. Jag hade önskat att det kunde ha varit på plats och sett allt bra som faktiskt görs här för eleverna men jag tar deras kritik på allvar, säger Begu.
Verksamhetschefen för grundskolan, Pia Ehrnlund Bengtsson, har inte varit delaktig vid Skolinspektionens tillsyn och har inte hunnit ha möte med rektor Hetem Begu ännu.
– Jag har svårt att uttala mig innan jag har fått bakgrunden till hur de har tänkt. Vi har bokat ett möte för att gå igenom beslutet.
Är det en fråga om kunskapsbrist hos personalen på Storebro skola? Vet man skillnaden på extra anpassning och särskilt stöd och när man måste anmäla till rektor?
– Spontant tror jag inte det men jag behöver ta reda på mer. Men skulle det visa sig att det är så då kanske det är åtgärder med kompetensutveckling och stöd som vi måste ta fram.
Har du fått några indikationer på att skolan behöver stöd i de här frågorna eller ytterligare resurser för att ge stöd?
– Nej det har jag inte och jag upplever inte att vi haft mer diskussioner från Storebro skola än någon annan.
Hur ser du på att skolan bedömer att flera elever i årskurs 1 inte når målen, har inte de rätt till särskilt stöd då?
– Absolut så är det, men även här måste jag få veta mer om hur de har resonerat.
Ett annat svar som getts till Skolinspektionen är avsaknaden av psykologisk kompetens – men särskilt stöd är inte beroende av en diagnos. Hur tänker du kring det?
– Det håller jag med om och stödet är inte avhängt psykologutredning, men det är också en sån sak jag måste sätta mig och diskutera.
Hur ska ni åtgärda de här bristerna?
– Jag har svårt att se att vi hinner sätta in åtgärder nu innan sommarlovet men vi måste skyndsamt sätta oss ner och diskutera enskilda elever och åtgärder samt hur vi möter upp när det drar igång i höst igen, säger Pia Ehrnlund Bengtsson.