Tre av tio elever klarar inte godkänt i grundskolan

Mer än tre av tio elever i som gick ut grundskolan i Vimmerby i våras klarade inte godkänt i alla ämnen. Andelen som når behörighet att söka till ett yrkesprogram på gymnasiet har minskat från 94 till 84 procent på ett år.

Andelen elever med godkända betyg sjunker i både årskurs nio och årskurs sex i grundskolorna i Vimmerby kommun. Det visar en sammanställning som barn- och utbildningsnämnden tagit del av.

Andelen elever med godkända betyg sjunker i både årskurs nio och årskurs sex i grundskolorna i Vimmerby kommun. Det visar en sammanställning som barn- och utbildningsnämnden tagit del av.

Foto: Jessica Gow/TT

Vimmerby2022-08-25 05:30
undefined
Ola Karlsson, chef på barn- och utbildningsförvaltningen i Vimmerby säger att svenska som andraspråk, idrott och hälsa och i viss mån engelska är ämnen där störst andel elever missar godkänt betyg. "I idrotten är det vanligt att elever inte klarar kravet att kunna simma ett visst antal meter."

– Tyvärr ser vi sjunkande resultat generellt sett i både årskurs sex och årskurs nio, säger Ola Karlsson, chef för barn- och utbildningsförvaltningen.

I årskurs sex har andelen som klarat godkänt betyg i alla ämnen minskat från 80 till 70 procent sen 2021.

Årets avgångselever i grundskolan nådde ett meritvärde på 211,8. Det kan jämföras med 227,4 året före.

– Då ska man veta att det resultat var ovanligt högt, ett av de bästa, säger han.

Årets resultat visar att 68 procent av niorna har godkänt betyg i alla ämnen och kan söka vilken gymnasieutbildning de vill. Året innan var det 89 procent.

I år var 84 procent behöriga att söka till ett yrkesförberedandeprogram. Det är tio procentenheter lägre än hos de som gick ut grundskolan våren 2021.

– Sen ska man veta att Vimmerby är en liten kommun så några enstaka elever kan göra stor skillnad både uppåt och neråt, säger Ola Karlsson.

undefined
Andelen elever med godkända betyg sjunker i både årskurs nio och årskurs sex i grundskolorna i Vimmerby kommun. Det visar en sammanställning som barn- och utbildningsnämnden tagit del av.

Han pekar på två faktorer som spelar tydligast roll till uteblivet godkänt betyg.

– Flerspråkiga elever har det svårast och föräldrars utbildningsbakgrund spelar också in. Rektorerna analyserar nu resultaten för att hitta vilka åtgärder vi behöver ta till, säger han. 

 Nämndens vice ordförande Marie Nicholson (M) ser svenska språket som en nyckel.

– Det gör det till ett konkret problem som det går att åtgärda med specifika insatser. Vi begär en extra analys för just det, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!