Riskerna mc-förarens ansvar

Över 300 har omkommit i mc-olyckor sedan 2005. Mer än var fjärde saknade körkort.
Tomas Monell är riskutbildare för mc-förare och anser att det är mc-förarnas ansvar att jobba med säkerheten.

Mc-lärare Artur Medrala, och riskutbildarna Tomas Monell och Inge Ottosson talar mc-risker.

Mc-lärare Artur Medrala, och riskutbildarna Tomas Monell och Inge Ottosson talar mc-risker.

Foto:

Vimmerby2012-04-30 04:05

Med en ny och effektiv pedagogik utbildar han och kollegan Inge Ottosson från Oskarshamn mc-förare och får dem att inse riskerna som motorcyklister utsätter sig för i trafiken.
- Mc-folket brukar anse att det är andra trafikanter som är den största risken och orsaken till mc-olyckorna, det är ett farligt tankesätt. Faktum är att av de 41 förare som omkom 2009, var det 39 som inte krockade med någon annan trafikant. Vår uppgift som riskutbildare är att få in tänket hos mc-förarna att de kan påverka i stort sett varje risk som finns, säger han.

Svart hjälm
Dagens grupp består av sex unga blivande mc-förare från Oskarshamn. De anger gemenskap och frihetskänsla som de största anledningarna till att köra motorcykel.
- Ska då ett 40-tal människor behöva dö varje år för att de vill känna gemenskap och en frihetskänsla, blir riskutbildarens motfråga.
Gruppen ringar också in uppemot tio risker med mc-åkningen. mc-förarna är oskyddade. Underlag/väglag, fart, andra trafikanter, vajerräcke och att mc-förare är mer osynliga i trafiken är några exempel.
- Varför är vi osynliga? Kan det bero på att 80 procent har svart hjälm, kontrar Tomas Monell på påståendet att mc-förare syns dåligt i trafiken.
Enligt riskutbildare är den vanligaste orsaken till en mc-olycka att ekipaget kommer i för hög fart in i en kurva - på 70-väg.
En annan vanlig olycksvariant är kollision i en korsning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om