Robin, 30, från Vimmerby har fått ny topptjänst på Holmgrens Bil

I stort sett hela yrkeslivet har han varit på Holmgrens Bil. Som säljassistent, säljare och key account manager. Nu axlar Robin Ståhl rollen som försäljningschef för anläggningen i Linköping. "Det känns extremt kul", säger 30-åringen.

Robin Ståhl från Vimmerby är ny försäljningschef på Holmgrens bil i Linköping.

Robin Ståhl från Vimmerby är ny försäljningschef på Holmgrens bil i Linköping.

Foto: Johan Rödin

Vimmerby2024-07-07 07:50

Sedan den 1 juli i år är Robin Ståhl från Vimmerby ny försäljningschef för Holmgrens Bil i Linköping. En roll han ser på med stor motivation och en gnutta vemod. 

– Jag har alltid drivits av försäljningen och mötet med kunderna. Det är det absolut roligaste med mitt jobb. Min nya roll innebär att jag måste släppa en del av själva säljandet. Men det kommer med mycket annat kul! Det känns bra, säger 30-åringen.

Robin började arbeta på Holmgrens Bil i Vimmerby som säljare i princip direkt efter gymnasiet. Där stannade han i fyra år. 

– Jag blev headhuntad till Holmgrens av Stefan Sandström och Mikael Carlsson. Att börja min karriär på en liten ort för att sedan växla upp tror jag verkligen har hjälpt mig. Jag hade nog inte varit där jag är idag om jag inte haft deras stöttning. De är extremt bra, både som personer och ledare. Bästa jag haft.

Sedan 2019 bor Robin Ståhl tillsammans med sin sambo Maja och sonen Malte i Linköping. Det var när Maja började studera som paret bestämde sig för att flytta och han började på anläggningen där. Här vittnar han om ett högt tempo, rock n' roll och mycket att göra. 

– Det är en viss skillnad på att vara på ett sådant här jobb i Vimmerby kontra Linköping. I Vimmerby möter du någon på ICA och pratar bilar, du går på hockey och pratar bilar, du lever mer eller mindre din roll. Här uppe är man mer en i mängden. Samtidigt som möjligheterna är fler.

Efter drygt tre år som säljare fick han möjlighet att axla rollen som Key Account Manager. En roll som inte funnits i Linköping tidigare.

– Om du bara är på tårna så är det ganska lätt att sälja en bil. Det är när du ska sälja bil nummer två, tre eller fyra till en återkommande kund det kan bli kämpigare. Mitt jobb var delvis att följa upp så att hanteringen av dessa kunder sköttes på bästa sätt.

Vad ser du som den största utmaningen i din nya roll? 

– Jag är ju redan en i gänget. Det kan vara lite känsligt. Allt med personalansvar är nytt för mig, men jag känner mig trygg i att jag har bra coacher att luta mig mot. 

På frågan om vad Robin har för mål framåt ställer han motfrågan: "Hur kaxig ska jag vara?" 

– Målsättningen är att bli Sveriges bästa bilanläggning. Det är till Linköping du ska vilja komma och köpa din bil. Att varje kund som kommer in och går ut ska vara 100 procent nöjda. Det är prio ett.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!