Roligare historia

Chansen är god att eleverna i Frödinge, Gullringen, Pelarne och på Vimarskolan i Vimmerby kommer att tycka att historia är något av det roligaste som finns.
De är nämligen pilotskolor i ett skolutvecklingsprojekt i kulturmiljöpedagogik - och vad det handlar om, i grunden, det är levande historia i närmiljön.

Vimmerby2005-08-13 09:50

- Vi tycker att det här är ett mycket spännande arbetssätt, säger Ing-Marie Hjelte, områdeschef i Frödinge.
Frödinge fick bli platsen för själva avstampet när det pedagogiska utvecklingsprojektet i kulturmiljöpedagogik högtidligen skulle invigas.
- Frödinge har verkligen varit energiska och på hugget, säger Ebbe Westergren, antikvarie på Kalmar läns museum, som varit med under de 20 år länsmuseet levandegjort historia med elever och skolpersonal genom allt mer breddade tidsresor.
Tidsresorna är alltså ingenting nytt. Bara bättre, tack vare allt mer rekvisita och en spännvidd i tiden från stenålder till 1970-tal. Samarbetet mellan Vimmerby kommun och Kalmar läns museum är heller ingenting nytt. De senaste åren har ett nära samarbete kring kulturarvsfrågor och pedagogik utvecklats och bland kärnpunkterna finns just fortbildningar och historiska tidsresor, men också kulturarvsportalen på nätet, Kulturarv Vimmerby.
Men det som komma skall är både nytt, och faktiskt både märkvärdigt och betydelsefullt.
- Vi har de senaste åren jobbat med enstaka skolor, här och där. Nu går vi in i ett gemensamt utvecklingsprojekt med mera tydliga mål som ska dokumenteras och arbetssättet skulle kunna användas i resten av skolorna i kommunen men till viss del också bli en förebild på både nationell och internationell nivå, säger Ebbe Westergren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om