Ronny Eriksson, 79, satt ute på sin trapp i solen när telefonen ringde. På andra sidan linjen hördes en man som sade sig arbeta för ett inkassobolag. Han påstod att Eriksson hade en obetald räkning på hela 18 300 kr. Enligt uppgifterna skulle fakturan komma från Telia, en operatör som Eriksson inte ens använder.
– Dessutom var det vid halvfemtiden, så det var inte ens under kontorstid, säger han.
Eriksson anade snabbt oråd. Han visste att han aldrig skulle få en så hög faktura.
– Det kan du glömma, sade han till mannen som ringde och lade sedan på luren.
Men bedragaren gav sig inte i första taget, utan fortsatte ringa säkert sju eller åtta gånger till. Då valde Eriksson att inte svara överhuvudtaget.
– Jag ville inte prata med honom, men jag borde kanske sagt att han kan kasta "fakturan" i toaletten nästa gång, säger Ronny Eriksson.
Även om Ronny Eriksson själv förstod snabbt vad det var för typ som ringde, att han var en riktig luring, är det inte alla som uppfattar det. Han berättar att mannen som ringde talade lugnt, metodiskt och egentligen inte lät oprofessionell, så det gäller att vara vaksam.
Det är en av anledningarna till att Eriksson tycker att det är viktigt att det uppmärksammas, att det finns ohederliga människor som faktiskt försöker lura äldre.
– Då får man det svart på vitt, säger han.
Men risken att Ronny Eriksson ska lockas att lämna ut sitt BankID när bedragare ringer är som tur är inte särskilt stor.
– Jag har ju varken dator eller BankID, säger han.