Röstcoachernas tips: Så sjunger du med förskolebarn

Vimmerbyborna Kristina Ruhnström och Mats Genfors har fått uppdraget att hjälpa både barn och pedagoger i förskolan att hitta sina röster.

I mars är det dags för Kristina Ruhnström och Mats Genfors att besöka förskolor för att uppmuntra till sångglädje.

I mars är det dags för Kristina Ruhnström och Mats Genfors att besöka förskolor för att uppmuntra till sångglädje.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2020-12-18 10:00

Det är i ett nationell samarbetsprojekt mellan elva musikregioner som kallas Rösträtt - sång i förskola, som de båda blivit utsedda till Länsmusiken i Kalmars röstcoacher.

– Man har plockat bort sång- och musikundervisningen ganska mycket i förskollärarutbildningen på senare år, vilket gör att det har uppstått ett behov av att stärka både barns och pedagogernas sång i förskolan, för att barn liksom ska ha tillgång till sitt instrument, säger Kristina Ruhnström. 

– Det har också med folkbildning och demokratin att göra, att man i folkbildningssyfte kan röra sig i samhället och delta. Om man har en grundläggande kunskap i sång så har man möjlighet att vara på fler ställen, säger Mats Genfors. 

undefined
"Musiken måste nog finnas där hela tiden och då är det vår uppgift att stötta dem, framförallt de förskolelärare som finns där ute, visa att så här roligt kan vi ha det med musik och det behöver inte vara något ångestfyllt och kravfyllt som det annars kan kännas som." säger Genfors.

Genom projektet där de ska besöka förskolor i länet, hoppas båda kunna väcka glädje kring sång och musik, men också att ge verktyg till pedagogerna. Att sjunga med barn är annorlunda mot att sjunga med vuxna.

– När du ska sjunga sånger med dina förskolebarn – sjung några tonarter högre än vad som är bekvämt för dig så kommer du se att barnen sjunger med mycket mer. Det som händer om man sjunger i en för låg tonart med barn är att de slutar sjunga efter ett tag eller lägger sig och sjunger på en låg ton och tappar melodin, säger Kristina Ruhnström.

undefined
"Tanken är att på ett lustfyllt sätt då också kunna smuggla ut lite kunskap och förmedla till pedagogerna att så här enkelt kan det faktiskt vara, det behöver inte vara svårare än så här." säger Kristina Ruhnström.

Vad ser ni för utmaningar i det här?

– Jag tror att den största utmaningen med det här överhuvudtaget och anledningen till att det finns, är att det växer upp så mycket människor där sång är så laddat. Man tror att man måste vara så himla duktig och att det måste låta vackert. Men sång är något ursprungligt, vi sjunger innan vi pratar, säger Ruhnström och fortsätter:

– Jag vill bort från allt det här att sång har med prestation att göra. Det är något glädjefyllt och lustfyllt. Om man inte som pedagog kan förmedla det till barnen för att man själv har ångest över sin egen röst så för man vidare den traditionen. Det skulle jag nog säga är utmaningen; att skapa lust och glädje kring sång generellt ute på förskolorna och bland pedagogerna.

Hittills är 18 spelningar inbokade.

– Vi ska enskilt ut på länets förskolor och ha stunder med framförallt barn där pedagogerna är med. Vi ska hålla en workshop där vi försöker sjunga tillsammans på lekfulla sätt. Vi kommer att göra det på helt olika vis. Jag kommer att göra som en historia som barnen får genomleva och sjunga sig igenom, berättar Mats Genfors. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!