Rumskulla skola likställs vid akutstängda Kirunaskolan

De två stängda skolorna i Kiruna låg på en högre behörighetsnivå än Rumskulla skola. Men biträdande rektor Åsa Fastmarken har en annan bild av verkligheten.

Är det svårt att attrahera behörig personal till Rumskulla?

"Ja, man försöker med allt. Men man märker också att det här med ökade bensin- och resekostnader påverkar benägenheten att söka sig till ytterområdena", säger Åsa Fastmarken, biträdande rektor Rumskulla skola och fritidshem.

Är det svårt att attrahera behörig personal till Rumskulla? "Ja, man försöker med allt. Men man märker också att det här med ökade bensin- och resekostnader påverkar benägenheten att söka sig till ytterområdena", säger Åsa Fastmarken, biträdande rektor Rumskulla skola och fritidshem.

Foto: Johanna Rotebäck

Vimmerby2022-10-28 19:30

När Vittangi skolan i Kiruna skyddsstängde hade de enbart 15,4 procent legitimerade lärare, med behörighet i minst ett ämne, till sina 100 elever under läsåret 2021/2022. På Nya Raketskolan årskurs 4–6, som också fick stänga, var motsvarande siffra 39,8 procent till deras 220 elever.

I statistik från lärarförbunden som aviserat att 214 skolor kan behöva stängas i Sverige under liknande premisser hamnar Rumskulla skola på 2 procent under 21/22. Räknar man inte om till heltidstjänster utan personer med legitimation kopplade till en undervisningsgrupp blir motsvarande siffra 14 procent. 

– Jag känner inte att jag märker av det som något negativt. Vår måluppfyllelse är så hög och vi var enda skolan förra året med full procent på nationella proven i åk 3, säger Åsa Fastmarken som är biträdande rektor med delegerat ansvar för Rumskulla skola.

Enligt Fastmarken har skolan 29 elever och förutom en behörig slöjdlärare, specialpedagog och kurator finns det tre lärare det här läsåret, fyra lärare under förra, och behörighetsgraden har i år ökat från 14 procent till 33 procent.

– Vi är verkligen på gång med behörigheten. En ny lärare är legitimerad, en annan läser VAL (vidareutbildning av lärare, reds.anm.) och blir klar till sommaren, en tredje läser också VAL men har lite längre kvar. En av våra fritidslärare har precis blivit antagen till utbildning i fritidshem. Som det ser ut nu har vi kanske full behörighet inom två år, säger hon.

Hur löser ni det i verksamheten praktiskt när personalen inte är behörig?

– Har du ingen stöttning av en annan lärare eller skola så blir det tufft men vi har ett jättebra samarbete med AL eftersom Anna (Ljungqvist, reds.anm.) är rektor för båda skolorna men har delegerat Rumskulla till mig. Alla utbildningar gör skolorna tillsammans, när vi jobbat med nya läroplanen har det varit i grupper med AL:s lärare.

Situationen du beskriver är mer positiv än vad siffrorna visar. Hur känns det att se Rumskulla skola på listan?

– Jag tycker det är jättetråkigt att se de siffrorna när det fungerar väl i verksamheten. Man får titta lite på hur man jobbar också och hur väl man lyckas. Jag har fullt förtroende för personalen. De är otroligt framme i sitt arbete och jätteduktiga. Utan dem hade det aldrig gått såhär bra i måluppfyllelsen. Vi kommer att fortsätta att jobba såhär, säger Fastmarken.

"Jag tycker det är jättetråkigt att se de siffrorna när det fungerar väl i verksamheten", säger biträdande rektor Åsa Fastmarken.
"Jag tycker det är jättetråkigt att se de siffrorna när det fungerar väl i verksamheten", säger biträdande rektor Åsa Fastmarken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!