Om alla Gullringsbor skulle köpa fem semlor var hade det gått åt 2 500 stycken. Det gör det också. Varje år säljer Stigs konditori mellan 2 000 och 2 500 semlor på fettisdagen. I går var inget undantag. I stället såg det ut som att de var på väg mot rekordmånga sålda semlor på fettisdagen.
- Det kan nog bli så. Jag har inte varit med om att det har varit så här mycket, även om det alltid är ett stort tryck, säger Martin Andersson, fjärde generation i bagarfamiljen.
Till vardags arbetar han som ekonomiassistent på jeansföretaget Nudie i Göteborg. Storebror Jakob är vd på Roxx. Men den här dagen hjälper de far och mor i bageriet. Redan vid halv två-tiden på tisdagsmorgonen satte de igång - och sedan väntar en minst sagt hektisk dag.
- Jag tror att vi har gjort 1 300 så här långt. Det kan nog bli upp emot 2 500 - eller till och med ännu fler, säger ägaren Tomas Andersson, när vår tidning dyker upp en stund innan öppning och arbetet går på högvarv.
Hur kan just Gullringssemlan ha blivit så omtalad och populär i trakten? Frågan kastas ut nere i bageriet.
- Det får du fråga farsan om, säger Jakob Andersson och skrattar.
- Det är en bra fråga. Jag tror att det handlar om kvalitet och ett gediget hantverk, säger Tomas Andersson.
Runt 2 500 semlor på en dag
Semlorna på Stigs konditori i Gullringen är vida kända. Den omtalade fastlagsbullen tycks inte tappa greppet. I går ringlade sig kön lång redan vid öppning - och människor vallfärdade för att få sin semla.- Den här semlan vinner definitivt, säger Jan Jonsson, semmelälskare från Göteborg.
Massproduktion. På fettisdagen tar bagarsönerna Martin och Jakob ledigt från sina ordinarie jobb och bakar semlor för fulla muggar.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!