Under hösten 2024 kom nyheten att en ny infart till Astrid Lindgrens Värld skulle bli av och stå färdig till säsongen 2025. En förändring som parken hoppades skulle förbättra trafiksituationen, bland annat genom att göra infarten snabbare för gästerna. Men den föreslagna sträckningen möttes av blandade reaktioner. Boende i det berörda området Kohagen uttryckte bland annat oro för buller, avgaser och trafikflöde. För att kunna ta till sig synpunkterna och se om den tilltänkta infarten kunde göras annorlunda valde parken att skjuta upp satsningen ett år.
– Det kom synpunkter och då ville vi se om vi kunde göra på något annat sätt utan att försämra funktionen av den nya infartsvägen. Det är klart att vi hade önskat att vägen skulle vara klar 2025 men samtidigt så ska vi finnas många år till så om det blir ett år längre fram så står vi inte och faller på det. Om man då kan tillmötesgå och göra ändringar så att fler förhoppningsvis blir nöjda så är det bara bra, berättar Joacim Johansson.
Nu har sträckningen ändras. Något som först krävde att en arkeologisk undersökning gjordes för att se om eventuella fornlämningar fanns.
– Den fanns önskemål om att flytta nya infartsvägen närmare nuvarande rondell, den som vi kallar park-rondellen. Men det innebar att infartsvägen behövde gå igenom ett område som markerats som möjligen bevarandevärd av Länsstyrelsen. Så vi beställde en undersökning. De konstaterade då att det inte fanns bevarandevärde där.
Därefter ritades den nya infartsvägen om.
– Den ligger nu 70 meter närmare rondellen än vad den var planerad tidigare, så den svänger alltså av från Kohagsgatan mycket tidigare. Eftersom marken faller rätt mycket ner mot Stångån där så kommer vår avfartsväg komma ganska lågt direkt vilket gör att vägen syns mycket mindre och möjligt störande ljud inte alls sprider sig på samma sätt. Det är egentligen den stora justeringen vi gjort kontra det första alternativet vi hade.
För hela infartsprojektet beräknas kostnaden nu ligga på 15 miljoner kronor.
– Nu blir vägbygget lite dyrare eftersom den nya infartsvägen blir lite längre, i det tidigare alternativet nyttjade vi mer av Kohagsgatan innan infartsvägen svängde av. Men det är det värt utifrån att försöka tillmötesgå så mycket som möjligt.
Hittills berättar Joacim Johansson att inga reaktioner har kommit på den nya sträckningen.
– Vi har skickat ut ett informationsbrev till alla boende i Kohagen. Jag har personligen inte fått någon återkoppling på det.
Parken har redan fått bygglov både för den nya infarten och för etapp 4, det som ska bli en ny boendeinvestering på 200 bäddar.
– Vi har bygglov på det och det ska vinna laga kraft efter ett antal veckor, när tiden för att överklaga går ut. Vi börjar att bygga delar av boendet nu under våren. Sedan pausar vi till säsongen och drar igång igen efter att vi stänger varje dag i augusti.
Båda satsningarna beräknas stå klart till säsongen 2026.
– Det är mycket på gång och det är roligt. Vi tror på fortsatt efterfrågan.
Har ni beslutat vad som blir nästa miljö i parken än?
– Nej där finns det inte beslut än, men det lutar mest åt Junibacken. Vi hoppas att till hösten ha en klarare bild kring den investeringen.