Ica Kvantum i Vimmerby satte in snabbkassor hösten 2017 och idag väljer omkring 40 procent av kunderna självskanning istället för de konventionella kassorna. Det berättar Ica-handlaren Pelle Lindqvist.
– Pandemin tillförde nog ännu fler kunder och 2022 utökade vi också andelen kassor. Av de 40 procenten är det ungefär tre procent som skannar i snabbkassan och övriga kunder skannar själva ute i butiken med handskanner, säger han.
I fållan med snabbkassorna arbetar alltid minst en person, ibland två. Den höga andelen självskanning skapar mer tid för anställda att hjälpa kunder, menar Pelle. Även om de flesta är ärliga när de skannar finns de som fuskar, både av misstag och med uppsåt att stjäla.
– Historiskt sett har man inte kunnat se att butiker med självskanning har haft ett högre svinn. Men under de senaste åren med hög inflation, dyrare mat och ökade kostnader generellt så har snabbkassorna tenderat att driva ett större svinn, säger Pelle Lindqvist.
För att upptäcka och stoppa fusket kan butiken justera i systemet som triggar avstämningar och kontroller.
– Slumpen avgör vem som får en avstämning men vi kan sätta parametrar i systemen som gör att det sker oftare, och där har vi känt ett behov av att skruva upp lite. Det är också uppbyggt på det sättet att om en kontroll visar många fel så kommer systemet trigga tätare kontroller för just den kunden under en period, säger Pelle Lindqvist.
Handlaren tror dock att det mesta som blir fel vid skanningen beror på ärliga misstag och berättar att man ibland upptäcker vid avstämningar att kunder skannat samma vara flera gånger och då skulle fått betala för mycket.
– Någonstans måste väl ingångstanken vara att folk inte gör fel med flit, och det finns också olika typer av fel. Exempelvis kan det vara att man köper vatten av olika smaker och då vill vi att man läser in varje enskild vara med varje smak. Det blir inget värdefel men vi får ett fel som påverkar vårt beställningssystem.
Om det visar sig vid en kontroll att en kund missat att skanna varor för mycket pengar triggar det tätare kontroller och om samma fel visar sig igen kan det leda till att man ombeds använda den vanliga kassan eller i värsta fall en polisanmälan för snatteri.
– Det är inte jättetroligt att man lyckats missa att skanna varor för 300 spänn. Det är också troligare att den som gör det med berått mod går för en oxfilé snarare än en lime, säger Pelle Lindqvist.
I Hultsfred är Willys den enda butiken som det går att ta med sig en skanner ut och skanna medan man handlar. Självskanning infördes i samband med flytten till nya lokaler för cirka två år sedan. Butikschefen Björn Gustavsson vill inte berätta något om volymer men säger att självskanningen ligger på en ganska konstant nivå.
– Kunden ska förhoppningsvis tjäna lite tid vid betalstationen mot att stå i kö. Sedan är det inte så jämt, säger han och berättar att självskanningen ger bättre arbetsrotation för personalen.
Det vanligaste felet kunderna gör är att inte skanna produkterna så att rätt antal av varje smak blir skannad.
– Allt är datastyrt, berättar Björn Gustavsson vilket innebär att lagersaldot blir fel och påverkar vilka varor som skickas till butiken.
Hur många kunder som fuskar vill han heller inte berätta.
– Det förekommer att folk är oärliga. Man kan göra fel på någon enstaka artikel men om det är flera artiklar vid en avstämning är det en annan sak.
En del butiker polisanmäler alla snatterier och stölder. Hur Willys i Hultsfred gör får vi inte veta.
– Jag håller för mig själv hur vi agerar. Det är från fall till fall. Handlar man för 2 000 kronor och glömt en Risifrutti är det inte uppsåt i min värld. Har man inte skannat proteinerna, som är de dyra varorna, så är det en annan sak, säger Björn Gustavsson.
Björn Gustavsson har inte märkt att snatterier och stölder ökat som en följd av prisökningar av livsmedel de senaste åren. Självskanningen har heller inte ökat svinnet.
– Vad jag kan märka så har inte svinnet ökat sedan vi började med självskanning, säger Björn Gustavsson.