Så gick det att starta webbhandel i Vimmerby

"Det bästa har varit att få ett extra skyltfönster. Men det krävs också mycket hårt jobb", säger Kim Wickström på Boston om sin webbbutik.

"Det hjälper även för markbutiken att ha en näthandel", säger Kim Wickström som startade Bostons webbutik våren 2020. Här på bild med Stefan Stridell.

"Det hjälper även för markbutiken att ha en näthandel", säger Kim Wickström som startade Bostons webbutik våren 2020. Här på bild med Stefan Stridell.

Foto: Magnus Strömsten

Vimmerby2021-03-22 06:00

Pandemin har inneburit minskade intäkter för många butiker. Samtidigt växte den svenska e-handeln med 40 procent under 2020, enligt E-barometen. 

– Nätet har kommit, nätet kommer stanna och nätet kommer att växa. Det får man leva med, säger Björn Johansson, ordförande för Vimmerby Handel.

– Jag är helt övertygad att man måste ha både fysisk- och näthandel, för det är tufft nu. För många har pandemin inneburit en katastrof. 

Två av de företag i Vimmerby som startade webbutik under pandemin är Boston och Sandströms.

– För oss är det viktigt eftersom konsumentens beteende förändrats, säger Kim Wickström. 

– Att åka in till stan kan vara en avvägning men att ta upp telefonen kan man göra var som helst. Många sitter på kvällarna och tittar på vad de vill handla. I och med webben har vi fått kunder som vi antagligen inte haft annars, vi har till exempel skickat varor både till Stockholm och Sundsvall. Sedan har vi även nya lokala kunder som först tittat på internet och sedan tagit sig till butiken. 

undefined
Camilla Sand är butikschef på Sandströms.

På Sandströms i Vimmerby har butikschef Camilla Sand märkt av ett ökat intresse för butikens sociala medier.

– Vi har lagt lite mer krut på att lägga ut bilder och det märker vi av. Många hör av sig och ber om att kläder ska läggas undan. Andra kommer in och frågar efter något som de sett. Sedan kan jag inte säga att vi lokalt märkt så mycket av den nya webbshopen förutom att vi packar ordrar. Jag tror att det varit annorlunda bland våra butiker i till exempel Linköping där pandemin slagit hårdare och där folk mer valt "click and collect". Hit till oss kommer folk fortfarande för att gå i butiken.

Kim Wickström berättar om websatsningens utmaningar.

– Den som tror att det är enkelt har fel. För det första måste du ha en hemsida som ser okej ut och det tar tid att fixa nya bilder och erbjudanden. Sedan är det beställningar och returer att ta hand om. Dessutom är det hård konkurrens online där de företag med mest pengar syns mest. För oss är det okej, vi räknar inte med att bli mångmiljardärer av det här. Det viktiga är att vi syns och utvecklas.

Att synas på internet tror han är viktigt även för andra lokala företag.

– Sociala medier tror jag kan fungerar minst lika bra om man bara vill satsa lokalt och inte orkar med en hemsida. Ett tips som vi själva gör är att försöka synas mycket och hela tiden. Det måste inte alltid vara så himla bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!